När de som redan har får ännu mer
Little men har inga pekpinnar åt något håll, den visar bara hur orättvist livet är.
När 13-åriga Jake Jardines (Theo Taplitz) farfar dör, flyttar familjen från Manhattan och in i den stora lägenhet i Brooklyn som Jakes pappa Brian (Greg Kinnear) fått ärva. Jake blir direkt bästa vän med den jämnårige Tony Calvelli, vars mamma Leonor (spelad av en av Chiles största skådespelerskor Paulina García) har en liten kombinerad syateljé och klädbutik i botten av huset Jakes familj flyttar in i.
Det visar sig snart att Tonys mamma har fått hyra lokalen av Jakes farfar för en närmast symbolisk summa, och konflikt uppstår när Brian, påhejad av sin arvsmässigt förbisedda syster, vill skriva ett hyreskontrakt med tredubbelt höjd hyra. Helt marknadsmässigt, och utan hänsyn till att det kommer rasera Leonors liv.
Det stillsamma dramat Little men om pojkarnas vänskap, framtidsdrömmar och lojalitet mot varandra visar hur de blir varse klassamhället när regissören Ira Sachs sätter kött och blod på begreppet gentrifiering (när ett område får ökad social status på grund av exempelvis nyinflyttade med höga inkomster).
Greg Kinnear gör rollen som den strävsamme, men okände och därmed fattige skådespelaren och familjefadern på ett återhållsamt sätt, där man i nyanserna ser hans osäkerhet och frustration kring de moraliska frågor han tampas med. Han kommer ju ändå från området.
Vänskapen mellan Jake och Tony porträtteras finkänsligt och visar hur den motarbetas av vuxenvärldens fixering vid pengar. Leonor är beroende av sin butik, den går knappt runt, men är en del av hennes identitet och överlevnad, till skillnad från Jakes familj. Jake och Tony gör det oskuldsfulla misstaget att tro att socioekonomisk bakgrund inte spelar någon roll, att deras likheter står över deras olikheter. Inte minst slutscenen är en plågsam påminnelse om hur fel de har.
Little men
Regi: Ira Sachs
Skådespelare: Greg Kinnear, Paulina García, Theo Taplitz, Michael Barbieri
Svensk biopremiär: 25 november