Strejkbryteri i skärgården
Nu anklagas arbetsgivarna för strejkbryteri i konflikten om skärgårdstrafiken. De sightseeingfartyg som stoppats av sjöbefälens strejk i Stockholm har ersatts av andra fartyg. Nu funderar facket på en utvidgning av stridsåtgärderna men får mothugg av Almega. – Det finns inga regler kring strejkbryteri. Det är ett hittapåbegrepp, säger Stefan Koskinen.
Vid midnatt, natten till tisdagen, utbröt konflikten som gäller ett nytt kollektivavtal för sjöbefälen i skärgårdstrafiken i Göteborg och Stockholm. Glesare turer till och från öarna, men också inställd sightseeing i Stockholms farvatten är målet med varslet från Saco-förbundet Sjöbefälsföreningen.
Men i Stockholm fortsätter sightseeingturerna från Strömkajen nedanför kungliga slottet.
Klassiskt strejkbryteri anser facket, som via strejkvakter försöker uppmärksamma allmänheten på brottet.
– Ja, vi vidhåller att detta är strejkbryteri och funderar på att eventuellt utöka konflikten, men inga beslut är tagna än, säger Mats Jäderland, vd Sjöbefälsföreningen.
Motparten Almega anser däremot att sightseeingturerna kan upprätthållas med ersättningsfartyg från kontrakterade egenföretagare.
– Precis som vi respekterar att facket tar ut sina medlemmar i strejk måste de respektera att företagen försöker begränsa konfliktens skadeverkningar. Det ligger i företagens uppdrag, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen.
– Det finns inga regler kring strejkbryteri. Det är ett hittapåbegrepp. Så fort företag gör något för att begränsa skadeverkningarna blir vi anklagade för strejkbryteri.
I laglig mening är strejkbryteri inget brott, men sedan Saltsjöbadsavtalet slöts för över 70 år sedan har arbetsgivarna avhållit sig från strejkbryteri, som i historisk tid lett till mycket hårda konfrontationer mellan strejkande och arbetsgivare.
Konflikten i skärgårdstrafiken gäller hur ett kollektivavtal för branschen ska utformas. Facket kräver att de tre nuvarande företagsavtalen slås ihop till ett. Arbetsgivarna i Almega vill bortse från avtalet för Waxholmsbolaget, som har de bästa villkoren.
Sjöbefälen vill därutöver behålla dagens tarifflöner, medan arbetsgivarna kräver individuell lönesättning.
– Förhandlingarna är väldigt tuffa, eftersom vi står så långt ifrån varandra i utgångsläget. Men vi har inga problem att prata med varandra, säger Mats Jäderland.
Sjöbefälen träffar under onsdagen medlarna, vars förra avtalsförslag avvisades av facket. Därefter kommer medlarna ta nya kontakter med arbetsgivarna.
Men Stefan Koskinen, Almega, bedömer att läget inte är särskilt hoppfullt för en snabb lösning av konflikten. Han hänvisar till att facket vill blanda in alla tre företagsavtal i förhandlingarna, och säger att det dyraste avtalet används inte längre.
Almegas mål är individuell lönesättning. I framtiden ska sjöbefälen inte bara själva ha individuella löner, utan också vara dem som sätter löner för styrmän och matroser, om Almega får bestämma.
För tre år sedan tog LO-förbundet Seko ut matroserna i skärgårdstrafiken i strejk. Även då gällde striden tarifflöner och tillvägagångssättet när företagsavtal skulle slås ihop till ett branschavtal. Seko lyckades. Matroserna fick behålla tarifferna och branschavtalet blev ett genomsnitt av de tidigare avtalen.
– Detta kan ha en viss påverkan i våra förhandlingar, säger Mats Jäderlund.
LÄS OCKSÅ