VARBERG 2016-01-29 Whiskey Trio i regn och dis i hamnen i Varberg p fredagen. Det Panamaflaggade fartyget som ertappats med undermÂlig s‰kerhet kan komma att bli kvar l‰nge i hamnen i Varberg. Whiskey Trio, med bland annat explosiva varor i lasten, har varit fˆremÂl fˆr en fortsatt inspektion och sÂv‰l gamla som nya brister uppt‰cktes. - Det handlar om underhÂllsrutiner som lett till tekniska brister och om s‰kerhetskulturen ombord, s‰ger Tomas ≈strˆm p Transportstyrelsen. - Nu ‰r det upp till fartyget att Âtg‰rda bristerna innan vi kan gˆra en avsyning. Innan detta har skett kommer fartyget inte att f l‰mna Varberg, och det kan drˆja. Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090

Whiskey Trio i regn och dis i hamnen i Varberg . Foto: Johan Nilsson / TT

Raketer, ammunition och krut i lasten  – och fartygsägare som struntar helt i ­säkerheten och besättningens välbefinnande. Hur vanligt är det på världshaven?
– Det finns oseriösa aktörer. Men även transportköparna har ett stort ansvar. Det behövs ett nytt rankningssystem, säger Pia Berglund, Svensk Sjöfart. 

I förra veckan belades det Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio med nyttjandeförbud i Varbergs hamn, sedan en i besättningen tipsat om missförhållanden ombord.

– Det fanns nästan ingenting att äta, dricksvattnet var slut, inga lakan, inte tillräckligt många sängar och flera i besättningen hade inte ILO:s minimilön, säger Transports ITF-inspektör Göran Nilsson.

Facket fick larmet via ett nummer som listas i informationsmaterial till sjömän. Även Sjöfartsverkets lots upptäckte brister: något var fel i manövreringen av fartygets bog.

En grundligare inspektion uppdagade mängder av problem. Bland annat ska en 380-voltskabel ha legat helt oskyddad på däck, vilket i värsta fall hade kunnat leda till en våldsam explosion, eftersom det fanns raketer och ammunition i lasten.

Fartyget ligger kvar i Varbergs hamn och har dubbats ”skräckskeppet” i svensk press. Men den turkiske ägaren Burcin Tunc menar att facken överdriver.

– Jämfört med många andra fartyg som jag känner till och som fraktar vapen och sprängmedel så är mitt fartyg i väldigt bra skick, säger han till Arbetet.

Hur vanliga är då denna sorts brister på fraktfartyg med farlig last?
– Svårt att säga, men det finns en del oseriösa aktörer utomlands, säger Pia Berglund, vd på redarföreningen Svensk Sjöfart.

– Vi är jätteglada för ILO:s sjöarbetskonvention, för den gör det enklare för besättningen att slå larm. Förra året hade vi ett liknande fall i Norrköping med ett ryskt fartyg som transporterade kärnavfall, säger Berglund.

Det bolag som chartrat Whiskey Trio heter Bow Shipping och har sitt huvudkontor i Tyskland. Via e-post meddelar bolaget att det som inhyrare ”inte är ansvarigt för besättningen, löner … och  fartygets allmänna skick”. Pia Berglund tycker att de kommer för lätt undan.

– Alla skyller på rederiet. Men vad är det här för transportköpare egentligen? Det kan jag bli förbannad på. Samtidigt: I dag är det svårt att få information om sociala villkor. Jag har diskuterat det med våra fackliga partners och tror att vi behöver ta fram ett rankningssystem [av rederier] så att det blir lätt för transportköpare att göra rätt.

Erik de la Reguera

LÄS OCKSÅ:

Skandalfartygets destination okänd

Ägaren till skräckskeppet: ”Facket överdriver”

Fartyg med vapen i lasten stoppat i Varbergs hamn