– Efter varje upphandling får vi förare lära arbetsgivarna hur trafiken fungerar, säger bussföraren Kenneth Hallberg. Sedan, efter provanställningen, kan de säga upp oss utan anledning. Kollegorna Victoria Lundell och Jonas Englund är också trötta på ovissheten.
Foto: Lina Alriksson

Fem gånger har Kenneth Hallberg, bussförare i Västervik, fått byta arbetsgivare när landstinget har handlat upp busstrafiken. Varje gång har han levt i ovisshet: Får jag behålla jobbet?
– Flera gånger, också efter den senaste upphandlingen 2008, har jag blivit provanställd hos det bussbolag som tagit över, säger Kenneth Hallberg.

– Efter att ha kört samma linje i Västervik i 25 år måste jag plötsligt bevisa att jag kan mitt jobb. Är man inte värd mer efter så många år?

Kenneth Hallberg har fått fortsätta efter sina provanställningar. Men det har inte varit självklart. Efter den senaste upphandlingen fick fyra kollegor inte fortsätta efter de sex månadernas provanställning.
– När de frågade varför svarade chefen: Jag behöver inte ange några skäl.

Det är den utsattheten Kommunal nu tar strid mot, vilket Arbetet skrev om i veckan. Sedan januari i år har bussförarnas fackliga företrädare, tillsammans med Kommunals avdelning Sydost, träffat S-politikerna i landstingets trafikstyrelse ett antal gånger. De kräver att de bussbolag som vinner höstens upphandling ska ta över den nuvarande personalen, med oförändrade löner och anställningstider.

Även om det dröjer till 2017 innan nya bussbolag tar över har osäkerheten spridit sig bland de 500 förare som berörs.
– Jag och min man jobbar i samma bolag, Nobina, säger bussföraren Viktoria Lundell. Om inte Nobina får nytt kontrakt riskerar vi att bli arbetslösa båda två.

Villkoret att personalen ska tas över av de bolag som vinner upphandlingen måste skrivas in i det anbudsunderlag som landstinget just nu lägger sista handen vid. Underlaget ska vara klart i september.

Men när två veckor återstår har politikerna bara gått Kommunal ett litet steg tillmötes. I tre områden – det gäller stadstrafiken i Kalmar, Oskarshamn och Västervik – kan de tänka sig att kräva att nya arbetsgivare ska ta över de nuvarande förarna. Där arbetar omkring 20 procent av förarna.
– Det här kan skapa motsättningar, befarar Kenneth Hallberg. Alla vill köra i stan om det innebär ett tryggt jobb.

– Att trygga jobben för 20 procent av förarna räcker inte. Vi måste se till alla medlemmar, säger Paula Löfgren, ombudsman och politiskt ansvarig i Kommunal Sydost. Vi kan inte gå ut på garagen och säga till en del förare att de får behålla sin anställning, till andra att de inte får det.

Att de bolag som vinner upphandlingen måste ta över personalen borde vara ett självklart krav, anser Paula Löfgren. Centralt är ju Socialdemokraterna och Kommunal överens om det.
– Civilministern har varit jättetydlig med detta: Det går att kräva att personalen tas över när man handlar upp kollektivtrafik.

 

Röster om upphandlingen

jonas-eklundJonas Englund, bussförare och regionalt skyddsombud

– Jag har varit med om tre upphandlingar. Även om ”mitt” bolag har fått fortsätta lever man med ovissheten: Vinner mitt bolag? Kommer jag att ha jobbet kvar?

 

 

 

 

 

viktoria-lundellViktoria Lundell, bussförare sedan 16 år

– Jobbet är roligt, självständigt och socialt. Men vinner inte vårt bussbolag upphandlingen riskerar både jag och min man att bli arbetslösa.

 

 

 

 

 

paula-lofgrenPaula Löfgren, ombudsman vid Kommunals avdelning Sydost

– Socialdemokraterna har sagt att personalen ska följa med när landstingen byter bussbolag. Därför riktar vi vårt krav särskilt mot dem. Men vi är redo att tala med andra partier också.

 

 

 

 

mahlin-bergmanMahlin Bergman, ordförande i Kommunals avdelning Sydost

– Vi driver ett väldigt rimligt fackligt krav. Och i Dalarna krävde politikerna att personalen skulle tas över när de upphandlade busstrafik, så det går ju.

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ

Oklara regler för personalövertagande

• Kommunal tar strid för bussförarna i Kalmar