Dumpade villkor på Solresors flyg
En av Sveriges största researrangörer, Solresor, använder sig av ett flygbolag, Primera, som anklagas för social dumpning.
Chartersäsongen drar snart i gång. Solresor är det fjärde största resebolaget i Sverige och resorna går främst till Spanien, Grekland, Portugal och Mellanöstern.
Flera fack larmar om flygbolaget Primera som dessutom har samma isländska ägare som Solresor.
– I resekoncernen finns ett avancerat affärsupplägg av bolag i olika länder vars syfte är att pressa ned kostnaderna så mycket som möjligt, säger chefsjuristen Magnus Nordal på isländska ASI, motsvarande LO.
Fram till nyår hade Primera ett tjugotal kabinanställda i Sverige, på svenska avtal. Företaget ville dock pressa kostnaderna. Personalen vägrade gå med på lönesänkningar på drygt 20 procent samt förlängning av arbetstiden. Då la bolaget ned sin verksamhet i Sverige och flyttade sin verksamhet till Lettland, där egenföretagare skulle ta jobben som tidigare fast anställda haft.
Bolaget kritiseras inte bara för att det ersätter fasta jobb med tjänster med osäkrare anställningsvillkor utan även för sin ”lite annorlunda affärsmodell” som Pilotfackens internationella förening, European Cockpit Association (ECA) kallar det. ECA har skrivit en rapport om bolaget där det går igenom det affärsupplägget, som innehåller komplicerade bolagstransaktioner över flera gränser.
Det är ett snårigt upplägg som researrangören Solresor och Primera ingår i. Här finns, enligt ECA, bolag och affärskopplingar mellan Island, Danmark, Frankrike och kanalön Guernsey och Lettland. Kunderna är däremot främst skandinaver.
Solresors underleverantör Primera får kritik även från svenskt håll. Unionen fördömer flygbolagets affärsupplägg.
Efter uppsägningen av den svenska kabinpersonalen beskrev Unionens klubbordförande Tomas Ahlgren bolaget som en ”extrem arbetsgivare”.
– Vi har aldrig haft en regelrätt förhandling utan begärt förhandling när de har brutit mot kollektivavtalet och försökt få ut skadestånd. De har aldrig haft något intresse av att prata. Och till slut förstod vi att det inte var någon idé att begära förhandlingar, sa han till Unionens tidning Kollega.
Svenska Pilotföreningens ordförande Martin Lindgren ser deras upplägg som ”social dumpning”.
Affärsmetoden att sprida ut dotterbolag i flera olika länder för att minimera skatter och sociala avgifter har blivit en allt hetare EU-fråga.
Bolaget har nämnts som ett skräckexempel i EU-parlamentets transportutskott.
– Med ett sådant upplägg som Primera har, är risken att flygsäkerheten hotas i förlängningen, säger den svenska EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S) som sitter i EU:s transportutskott.
Han och partikamraten Marita Ulvskog försöker få sin partigrupp att ställa sig bakom ett förslag som ska minska de otrygga anställningarna i branschen. I slutet av året ska EU-kommissionen presentera ett flygpaket.
På Solresor säger informationschefen Paulina Berndtsson att det inte är deras sak att svara på frågor om villkoren hos deras underleverantör.
– Vad flygbolagen betalar i lön eller vilka villkor de anställda har är inte upp till oss att tycka något om. Det är väldigt få bolag i dag som använder sig av personal med svenska villkor, säger hon.
Hrafn Thorgeirsson, som är vd för Primera i Lettland, svarar på kritiken i ett mejl. Han hävdar att alla flygbolag försöker pressa alla kostnader hela tiden: bränsle, förvaltning, underhåll och personalkostnader.
– Det är ingen hemlighet eftersom det råder en hård global konkurrens på flygmarknaden. Det finns inte några lokala flygmarknader längre, skriver han.
LÄS OCKSÅ
• Piloter kan betala 300 000 för att få jobba
• Lågprisflyget förändrade allt
Fakta
Solresor och Primera
Solresor är ett svenskt resebolag som säljer kring 200 000 resor per år. Företaget ingår i Primera Travel Group som har flera olika bolag i olika länder.
Primera Air är gruppens charterbolag, med dotterbolag i Lettland, Primera Air Nordic samt ett bolag i Danmark som går under namnet Primera Air Scandinavia.
Samtliga bolag ägs av den isländske affärsmannen Andri Ingolfsson.