På väg tillbaka till yrkesstoltheten
– Oj, jag glömde min käpp, säger taxikunden, en dam som är en bra bit över 90.
Flemming Lehnert hämtar och överlämnar käppen med ett varmt leende. Han gillar att köra gamla tanter och farbröder i Göteborg. Och att ge dem bra service.
– De är härliga och berättar alltid en massa saker. Där har du min glädje i jobbet. Och så friheten.
När han pratar om hur taxibranschen förändrats under de 25 år han känt den är han inte lika munter. Jobbet är inget han rekommenderar sina söner.
– Avregleringen var en bra idé egentligen, men man släpper in hur många som helst och ingen har koll på överetableringen. Politiker kan aldrig erkänna när det blev fel.
Konkurrensen påverkar priset i upphandlingar av samhällsbetalda resor. Taxi Göteborg har kollektivavtal, men många av de företag som vinner upphandlingar har inte det.
De dumpade priserna påverkar lönerna.
– Jag tjänar betydligt mindre i dag än vad jag gjort tidigare. Det är tur att jag är gift med en undersköterska som tjänar bättre.
Flemming kör sin egen bil och hans företag är ett av 153 som tillsammans äger Taxi Göteborg. De värnar om sitt renommé.
– Det finns ingen stolthet kvar i branschen, vi måste försöka arbeta upp det igen.
Taxi Göteborg ställer egna interna krav på sina förare och Flemming är med och utbildar.
– Jag släpper inte igenom någon som inte funkar.
Om någon kund hör av sig och klagar på att färden gått för fort eller kanske en omväg – det går att kolla på datorn i efterhand. Oftast är det bemötandet som brister när kunden är missnöjd.
– Det här är ett jobb där vi ska ge service.
Förare kan bli kallade till företaget för utfrågning och ägarna kan kallas till disciplinnämnd, i värsta fall kan taxikort klippas itu.
Snart är det lunch och trafiken flyter på, men i rusningstid är det hopplöst, tycker Flemming.
– Det är alldeles för mycket bilar i stan trots trängselskatten. Man måste bygga ut kollektivtrafiken. Och låta bli att höja priserna.
Fakta
Om Flemming Lehnert
58 år. En av 153 delägare i Taxi Göteborg som har 430 bilar och 1 100 förare totalt. Kör sin egen bil måndag till fredag och har två extrachaufförer anställda på helgerna.
År i yrket: 25
Gjorde innan: Säljare i föräldrarnas brudklänningsaffär. ”Carola köpte sin brudklänning hos oss.”
Tjänar: Nu 200 000 om året. Förut 300 000.
Om taxichaufförer
Antal: Mellan 19 000 och 24 000 förare, cirka 6000 av dem är åkeriägare.
Krav/utbildning: Fyllt 21 år och B-körkort i minst två år. Taxiförarlegitimation med vandelsprövning. Trafikverkets tre teoriprov och ett körprov som från i år innehåller lokalkännedomskrav.
Lön: Genomsnittslön 20 000, men det skiljer mycket då många arbetar på ackord, som regel 35 procent på inkört belopp. Enligt kollektivavtal rätt till garantilön – 18 517 i Stockholm.
Framtid: Lätt att få arbete men mycket svårt att få en trygg anställning med 40-timmarsvecka, fast lön, avtalspension och försäkringar. Allt fler tvingas köra på procentlön och arbetar betydligt mer än normal heltid. I en undersökning av Transport var den genomsnittliga arbetstiden 190 timmar i månaden.
Källa: Transportarbetareförbundet