Allt fler chefer kollar upp kandidater på nätet innan de bestämmer vem som passar för jobbet.

Så under julledigheten kan det vara hög tid att finslipa på det digitala cv:t.

En tredjedel av Sveriges chefer googlar fram information om sina blivande medarbetare, en fjärdedel kollar upp dem på Linkedin och ungefär en fjärdedel kollar igenom Facebook.

– Nätet ökar i betydelse så det finns behov av att ha en uppdaterad profil, säger Jörgen Kihlgren, karriärexpert hos Ledarna.

Men många slarvar. Det är vanligt med ofullständiga profiler och att man inte heller får fram hur bra man faktiskt är.

– Och att inte ha en fullständig profil är lite onödigt eftersom man kan missa många chanser, säger han.

Se till att kontrollera att cv:t på nätet säger samma sak som det fysiska, det ska vara samma budskap och mål. Var inte heller slarvig med titlar.

– Det handlar om att bättra på möjligheten att bli upptäckt, fördjupa sitt varumärke genom att vara transparent och sedan leva efter det.

Men kom ihåg att nätverka också. Skapa kontakter med de som jobbar på arbetsplatsen, ta reda på hur det är att jobba där och vad som kan vara bra att veta.

– Konkurrensen är hård, särskilt inom vissa yrken, och då har man inte råd att slarva med detta, säger Kihlgren.

 

Vässa ditt digitala CV

  • Ha en sammanfattning högst upp i ditt cv där du på några rader sammanfattar ditt yrkesliv och avslutar med ett eller flera mål.
  • När du beskriver dina arbetsuppgifter är det viktigt att du får fram dina resultat och utmaningar som du faktiskt har skapat och bemästrat.
  • Söker du jobb på en ny arbetsplats, berätta mer om din nuvarande arbetsgivare och bransch så läsaren förstår din kompetens.
  • Det kan vara längre än två sidor bara det är lättläst och läsvärt. Så korta inte i onödan.
  • Underskatta aldrig värdet av ideella uppdrag och föreningsliv. Få med dem.

Källa: Ledarna (TT)