Umeå kommun ställer tuffa krav i nästa upphandling av busstrafik. Personalen ska med, kollektivavtalets villkor ska följas och de anställda ska ha samma yttrandefrihet som kommunens anställda.

Länstrafiken i Västerbotten varnar för att kraven kommer att överklagas.

– Då kan vi köra själva. Det är alltid ett alternativ om vi inte kan handla upp och få det som vi vill ha det, säger kommunalrådet Lennart Holmlund (S).

Länstrafiken i Västerbotten, som sköter upphandlingen, har aldrig ställt liknande krav tidigare. Framför allt det kravet på att det nya bussbolaget ska ta över personalen som är känsligt.

– Vi har upplyst Umeå kommun om våra farhågor. Bara SL i Stockholm har lyckats med att kräva personalövertagande utan att få det överklagat. Överallt annars har det lett till överklagande i domstol. Vi hade en diskussion i Länstrafikens styrelse men Umeå kommun är beställare. Vi kom fram till att det skulle bli väldigt konstigt om vi vägrar att följa beställarens krav, säger Östen Eriksson (S), ordförande i Länstrafikens styrelse.

Men Lennart Holmlund anser att beställaren ska ha rätt att kräva att personalen följer med.

– Annars får vi kräva att lagen om offentlig upphandling ändras, anser han.

Han motiverar kravet med samma argument som SL i Stockholm använder.

– Vi är rädda för störningar i trafiken om vi får förare som inte är från Umeå. Kollektivtrafiken i Umeå är oerhört stor och den ökar. Självklart måste vi kunna bestämma hur vi vill ha det. Vi var överens politiskt över partigränserna när vi tog beslutet om vilka krav vi ska ställa, understryker han.

Det är det främsta argumentet – inte det fackliga kravet på anställningstrygghet för personalen. Däremot tycker Lennart Holmlund att det är självklart att bussförarna ska ha samma yttrandefrihet som kommunens egna anställda.

– Alla ska behandlas lika – båda privat och offentligt anställda. Så länge privata utförare utför tjänster åt det offentliga ska det vara samma villkor.

Umeå kommun ställer också krav på förarnas arbetsmiljö och passagerarnas komfort. Det bussbolag som vinner upphandlingen och tar över trafiken ska se till att det inte blir för varmt i bussarna sommartid. Det ska vara 18–23 grader på passagerarplatserna och tre grader kallare på förarplatsen än utomhus varma sommardagar med temperaturer över 25 grader.

Umeå kommun har problem med luften. Den största källan till luftföroreningar är trafiken. Det här är orsaken till Umeå kommun beställer all kollektivtrafik inom kommungränsen. Kommunen driver på att få fram miljövänliga bussar.

Kommunen har beställt tio elbussar av företaget Hybricon i Umeå. Bussarna är testkörda. Hittills har en buss levererats.

– Vi kan låna billigare än vilket bussbolag som helst. Därför köper vi in bussarna. Bolaget som vinner upphandlingen ska köra och hålla med personal, berättar Lennart Holmlund.

Upphandlingen har precis startat. Enligt Lennart Holmlund har många bussbolag hämtat ut anbudsunderlaget. Det segrande bussbolaget börjar köra på sommaren 2016 – om nu inte ett överklagande och en seg process i domstol sätter stopp för det.

LÄS OCKSÅ

• Bussbolaget ska ta över förarna och följa avtalet