Misstänkt diskriminering får följder för hotellbranschen
Integrationsminister Erik Ullenhag kommer att bjuda in till möte om diskriminering inom hotell- och restaurangbranschen. Hotell- och restaurangfacket utgår ifrån att de är en viktig samtalspart.
Tajmingen var den sämsta tänkbara. Eller den bästa, om man önskade fokus på den vardagliga diskriminering av romer som ständigt pågår enligt Diskrimineringsombudsmannen, DO. Diana Nyman, från Romska rådet var inbjuden av regeringen för att medverka vid presentationen av vitboken om kränkningar och övergrepp av romer. Hon sov över på hotell Sheraton i Stockholm, men på morgonen nekades hon, enligt egen utsago, att äta i frukostmatsalen. I stället fick hon sitt kaffe i lobbyn.
Händelsen har lett till att integrationsminister Erik Ullenhag (FP) kommer att bjuda in hotell- och restaurangbranschen till samtal. Just nu funderar departementet över vilka som ska bjudas in. Hotell- och restaurangfacket utgår från att de står på listan.
– Det här är en alldeles för viktig fråga för att inte arbetstagarnas organisation ska få komma till tals, säger Patricia Widergren, pressekreterare på Hotell- och restaurangfacket.
De romer som är i kontakt med DO vittnar om olika strategier de använder för att undvika situationer där man nekas att ta del av vissa tjänster. En kan vara att dölja sin identitet, en annan att inte tänka sig att man kan ta del av vissa tjänster, till exempel att gå på restaurang eller handla i vanliga affärer. Särskilt jobbigt upplever de vuxna det om deras barn är med, berättar Lars Lindgren, utredare på DO.
– Det här är allvarliga händelser. Bilden är inte allmänt känd, att romer relativt konstant blir utsatta för diskriminering i vardagen, säger han.
På DO:s hemsida finna alla domar och förlikningar upplagda. Också den från 2009 där Elite Grand Hôtel Norrköping dömdes av tingsrätten att betala 8 000 kronor i skadestånd för att ha diskriminerat en romsk kvinnlig konferensdeltagare i samband med att hon ville äta frukost.
Anne-Lie Boman är hotelldirektör på Grand Hôtel i dag, men tillträdde 2011 och vill inte uttala sig om det konkreta fallet, utan mera generellt.
– Det här får inte hända. Ett hotell är internationellt, vi har gäster från hela världen och från olika grupper. Man får inte exkludera några människor. Alla är välkomna.
Pratar ni om sådana här frågor på jobbet?
–Nej, jag känner inte att det finns någon anledning.
Anne-Lie Boman tycker händelsen är tråkig för hela branschen.
–Vi har inte bara gäster från hela världen, vår personal har också mångkulturell bakgrund. Det är viktigt att understryka att vi är just mångkulturella.
Huvudregeln är att det är arbetsgivaren som är ansvarig för brott mot Diskrimineringslagen, inte en enskild anställd.
– Det har förekommit fall där det funnits en instruktion från arbetsgivaren att diskriminera, säger Lars Lindgren på DO.
Arbetet har sökt ansvariga på Sheraton Stockholm men det har vid denna tidpunkt inte gått att få en kommentar.