Nytt krav tryggar bussjobb
Nästa trafikupphandling i Örebro län kommer inte att sluta med att bussförare varslas om uppsägning. Nu kräver Länstrafiken att det vinnande bolaget ska ta över personalen.
– Det är inte rimligt att den som har jobbat i 25 år som bussförare i bästa fall ska erbjudas en provanställning, säger Jonas Karlsson (S), Länstrafikens ordförande.
För några dagar sedan varslade Lindbergs Buss 114 bussförare om uppsägning. Bolaget vann visserligen den senaste upphandlingen, men beslutet har överklagats till förvaltningsrätten. Därmed är det oklart om bolaget får fortsätta att köra efter den 1 juli. Nu varslas 114 bussförare för säkerhets skull.
Just nu handlar Länstrafiken upp trafik i Hällefors och Nora med kravet att bussförarna ska få behålla sina jobb. Om det kravet sedan håller i domstol återstår att se. Det kan sluta med att Länstrafiken kör i egen regi.
– Rättsläget är oklart, men jag är beredd att driva frågan juridiskt. Om inte det går måste vi diskutera om vi inte ska köra själva, förklarar Jonas Karlsson och fortsätter:
– Kollektivtrafik är ett viktigt samhällsuppdrag. Det ska vara attraktiva jobb med bra status. Att då säga upp hela personalen efter varje upphandling motverkar vårt syfte.
Han har samma uppfattning som lagman Anders Österlin, chef för förvaltningsrätten i Karlstad. Lagen om upphandling måste skriva om. Den juridiska processen måste bli enklare och snabbare.
– Det är inte rimligt att 114 anställda ska varslas om uppsägning därför att frågan ligger i förvaltningsdomstolen.
Jonas Karlsson tycker att Sverige har lyckats krångla till EU:s redan från början snåriga upphandlingsdirektiv i lagen om offentlig upphandling. Resultatet har blivit att fler upphandlingar överklagas i Sverige än i de flesta andra länder i Europa.
Har upphandlingar blivit en lönsam nisch för näriga advokater?
– Jag vet inte i vilken mån de är näriga, men jag kan konstatera att de har fått väldigt mycket jobb, säger han.
Blir det billigare att handla upp?
– Jag skulle säga att de flesta i offentlig sektor är ganska överens om att lagen om offentlig upphandling ökar kostnaderna och gör att medborgarna inte får ut lika mycket för sina skattepengar.
Blir det billigare om ni kör bussarna själva?
– Vi för den typen av diskussioner ibland.
Juridiken gör upphandlingarna dyrare. Advokater, förvaltningsdomstolar och en växande upphandlingsbyråkrati kostar pengar. Juridiken leder till förseningar som kostar mer pengar.
Upphandlingen ska ge skattebetalarna lägsta pris. Men när upphandlingarna stoppas av överklaganden till domstol måste det till en direktupphandling för att rädda situationen. Och då blir det dyrt.
– Det är klart att vi gör fel ibland, men väldigt många upphandlingar överklagas på grund av detaljfel. Oväsentligheter kan ligga grund för att vi får göra om hela processen, berättar Jonas Karlsson.
Resultat har blivit att Länstrafiken får ägna sig allt mer åt juridik. Det blir allt mindre tid över för att sköta kollektivtrafiken.
– Det har nästan gått så långt att vi planerar för att våra upphandlingar ska bli överklagade. Jag är tveksam till om det är nytta vare sig för näringslivet eller för offentlig sektor.