Striden om semesterdagarna har ökat på kampviljan bland Nobinas bussförare i Umeå. De är uttagna i den första strejk- och lockoutvågen tillsammans med Nobinas förare i Södertälje, Arrivas förare i norra Storstockholm och Keolis förare på Södermalm i Stockholm.

På eftermiddagen talar allt för att 900 bussförare går ut i konflikt från och med midnatt, natten till torsdag.

Bussförarna i Umeå ville gå ut i en endagsstrejk för att visa sin ilska mot ”semesterstölden” nu när ändå inte är bundna av fredsplikt. De skrev till förbundsstyrelsen och ville ha klartecken. Det har de inte fått.

– Det är inte den frågan vi går i konflikt på nu, utan anställningstrygghet vid övertagande, dygnsvila, bättre raster samt schemaläggning. Möjligen kan man säga att om förarna får större möjligheter att påverka schemat, så får de också större möjligheter att påverka semesterschemat, säger Per Svensson, ombudsman på Kommunal.

Från och med i sommar inför Nobina arbetsplikt under helgerna i början och slutet av huvudsemestern. Det här har retat upp bussförare landet runt. I värsta fall blir fyra veckors semester fyra dagar kortare.

– Vår tillämpning är helt enligt semesterlagen. Naturligtvis är det säkerställt att det är juridiskt riktigt, skriver Gösta Wollter, presskontakt på Nobina, i ett e-brev.

Han hänvisar till en MBL-förhandling med Kommunal i februari. Nobina anser att företaget kom överens med Kommunal om att räkna helgerna i början och slutet av semestern som vilka arbetshelger som helst.

Peter Boström, ordförande för Nobinas sektion i Stockholm, var med och förhandlade. Han har en annan uppfattning:

– Vi diskuterade bara helgen före semestern och enbart betalningen. Vi hade kollat med Kommunal och fått beskedet att vi inte kan driva krav om en betald lördag och söndag före semestern. Det finns inget stöd i lagen för det. Helgen efter semestern har vi överhuvudtaget inte diskuterat, säger han.

Bussarna rullar sju dagar i veckan. Semesterlagen är skriven för folk som jobbar fem dagar i veckan. De andra får reglera sina semestervillkor i avtal. Kommunal försökte i avtalsrörelsen förra året, men fick inte igenom kraven.

Därmed går det inte att göra något åt de två dagarna före semestern – mer än att vädja till arbetsgivarnas goda vilja. Däremot tvistar Kommunal och Nobina om de två dagarna efter semestern. Facket hänvisar till arbetstidslagen och avtalet och hävdar att arbetsveckan blir för lång.

Fram tills i år har bussförarna alltid fått ledigt lördagen och söndagen i slutet av semestern. På många håll har även helgen före varit ledig.

Nu är det slut med det. Det beskedet fick förarna i Umeå för knappt ett par veckor sedan på Nobinas intranät. Förarna i Stockholm fick besked ungefär i samma veva. Tidpunkten och sättet att informera har spätt på ilskan.

Enligt Maryam Yazdanfar, kommunikationschef på Nobina, beror de nya semesterreglerna rätt och slätt på ekonomin. Orsaken är inte att det är svårt att få semestervikarier.

– Vi gör bara som de andra bolagen, säger hon.

Peter Boström håller inte med. Han anser att Nobina skiljer sig från andra bolag.

– Keolis förare har aldrig hört talas om problemet. Arriva har aldrig konsekvent försökt införa den här tolkningen av semesterlagen.

• Bussförare rasar mot Nobina

 

 

Upptrappning på måndag

Vid midnatt natten till torsdag inleds Kommunals strejk och Bussarbetsgivarnas lockout i Stockholm, Södertälje och Umeå.

På måndag utvidgas konflikten till Norrköping, Halmstad, Strängnäs samt Västerås och Hallstahammar. Även där blir det strejk och lockout. Spårvagnar i Norrköping, stadsbussarna i Halmstad och Strängnäs samt en del bussar i Västerås och Hallstahammar stoppas.

Lördagen den 29 juni tar Kommunal ut ytterligare 1 400 anställda i strejk. Då stoppas stora delar av busstrafik i Stockholm liksom flygbussarna i Göteborg och Malmö. Dessutom stoppas beställningstrafiken på Swebus, Nettbuss, Traveller Buss och Byberg&Nordins