Scan vill inte ha Scandal
Striden mellan Livs och Scan har flyttat ut på nätet.
I ett e-brev från Scan tidigare i veckan uppmanas ett amerikanskt webbhotell att stänga ner Livs webbplats Scandal.nu. Men Scans kommunikationschef Sara Hoff säger att företaget inte har uppmanat webbhotellet att stänga sajten, utan bara frågat vilka möjligheter som finns.
– Vi begär inte att de ska stänga ner webbplatsen. Det har vi talat om för det amerikanska företaget som driver webbhotellet. De har bekräftat att det inte kommer att ske, säger hon.
Detta sker trots att Scan har fått beskedet att företaget kan få Livs kampanj nedsläckt.
– Men vi väljer att avstå. Vi fokuserar på att föra en dialog med Livs i sakfrågan, säger hon.
För drygt två veckor sedan lanserade Livs kampanjen Scandal.nu. Skandalen består i att Scan har sagt upp fast anställda styckare och ersatt dem med inhyrda från bemanningsföretag.
Så sent som den 15 februari gjorde 47 uppsagda sin sista arbetsdag på Scan i Kristianstad. Där arbetar upp till 60 inhyrda i styckningen.
På ett och ett halvt år har Scan sagt upp 100 personer i Kristinstad och ytterligare runt 50 i Linköping. På båda platserna hyr Scan in styckare från tre bemanningsföretag: Manpower, tyska MS Fleischservice och irländska Cooley Foods.
Livs har kopierat Scans logga rakt av och bara lagt till tre bokstäver på slutet. Det blir Scandal. Den som googlar på Scan får Livs kampanjsajt Scandal.nu som första träff högst upp på listan. Det verkar som om det att se ut på det viset så länge kampanjen fortsätter.
Livs ordförande Hans-Olof Nilsson utlovar att det kommer mera.
– Vi tänker inte låta oss tystas. Vi fortsätter kampen för de sparkade styckarna på Scan, säger han.
Scans kommunikationsdirektör Sara Hoff:
– Vi tycker inte att det är acceptabelt att man använder vårt varumärke på det här sättet, men vi har inte vidtagit några rättsliga åtgärder mot Livs. Och vi har inga planer på det just nu, men vi hoppas att Livs inser vad de gör mot vårt varumärke, säger hon.
Här är Livs kampanj Scandal.nu