Foto: FREDRIK SANDBERG

Huvudskyddsombudet Reza Forghani har varnats av Arriva. Den varningen är bortförhandlad, men Reza Forghani vill ha en ursäkt också.

 

Minst tre, möjligen fler, av Arrivas bussförare i Råsta trafikområde norr om Stockholm har fått varningar, som grundas på uppgifter i bussens färdskrivare. Nästa steg är en uppsägning.

Dessutom har Arriva drogtestat förare på deras fritid.

Uppgifterna kommer från bussförarna själva och det lokala facket. Det har lett till att Kommunal ska inleda förhandlingar med Arriva i januari om ett nytt, centralt kollektivavtal som reglerar drogtester och hur företaget använder, eller inte använder, uppgifter från färdskrivaren, bussens så kallade ”green box”.

– Vi accepterar inga varningar på grund av uppgifter från bussens green box, säger Peter Hammarin, chef på Kommunals arbetsutvecklingsenhet.

Den 22 november trängdes åtminstone 150 bussförare på ett stormigt fackklubbsmöte i Arrivas personalmatsal. De riktade hård kritik mot Kommunal i allmänhet och avdelningen i Stockholm i synnerhet och hotade att gå ur facket.

Men framför allt riktade de hård kritik mot sin nya arbetsgivare Arriva, som vann den senaste upphandlingen och tog över trafiken den 20 augusti. Avtalet löper till 2020.

Stämningen har inte blivit bättre den senaste månaden. Klagomålen gick i repris vid ett nytt klubbmöte med runt 100 bussförare på plats i går kväll.

Missnöjet gäller både schemat, med långa pass på drygt tio timmar, och företagets sätt att bemöta sina anställda. Flera bussförare berättar om att de har blivit utskällda på kommunikationsradion. Det har gått ut i alla bussar i trafik och passagerarna har hört alltihop.

Ansökningar om ledighet runt jul och nyår besvarades först i tisdags, det vill säga sex dagar före julafton. Det finns förare som berättar om att de har väntat i ett par månader på besked. Många fick avslag.

Förra månadens klubbmöte slutade med beslutet att Kommunal på riksnivå ska ta itu med problemen i Råsta trafikområde i norra Storstockholm tillsammans med det lokala facket. Sedan dess har Kommunal haft folk på plats varje dag.

– Insatsen har ingen tidsgräns. Vi är kvar så länge det behövs, men ambitionen är att det lokala facket ska ta över så snart som möjligt, säger Johan Ingelskog, chef för Kommunals för arbetsrätt och kollektivavtal.

Två nya valdes in i klubbstyrelsen på mötet i går. Nu ska alla förtroendevalda erbjudas utbildning. Målet är att stärka det lokala facket.

Schemaläggningen av arbetstiderna är det största problemet. Arbetsmiljöverket har gett Arriva två förelägganden om arbetstiderna. Företaget ska bedöma riskerna tillsammans med facket och förarna. Resultatet ska redovisas senast den 31 januari – annars hotar 250 000 kronor i böter.

Arbetsmiljöverkets beslut kom efter en inspektion i Råstagaraget den 2 november. Den föranleddes av en anmälan från huvudskyddsombudet Reza Forghani.

Nu samlar facket in bussförarnas synpunkter om arbetstiderna.

Många anställda i Råsta trafikområde har kört buss i åtminstone 20 år. De har bytt arbetsgivare och uniformer vid upphandlingar vart femte eller sjätte år. De har en del att jämföra med.

De beskriver den första tiden med Linjebuss 1995 som ett skräckexempel.

– Jag trodde inte det var möjligt, men nu är det ännu värre, säger en av dem.

På fackmötet reser sig en av chaufförerna upp och vänder sig till Kommunals folk från förbundskontoret med frågan:

– Kan ni hjälpa oss att organisera en strejk?

Han får långa applåder. Det säger en del om stämningen.

 

Läs också: