Flest röster inte avgörande
– Tävlingen går inte ut på vem som har samlat flest röster, utan tävlingen handlar om vem som använder tekniska hjälpmedel mest i sin vardag. Frågan är inte om man är it-konsult eller fas 3:are utan om man använder tekniska hjälpmedel för att få ihop livspusslet.
Juryns ordförande Douglas Roos förklarar varför Bengt Fredriksson inte gick vidare till finalen i tävlingen om Sveriges bästa medarbetare.
– Man kan vara fas 3:are, vd, arbetslös, student eller vad som helst. Det har ingen betydelse. Juryn tittar bara på hur de som är nominerade uppfyller kriterierna för tävlingen, understyrker han.
Telia Företag arrangerar tävlingen. Den är öppen för yrkesfolk som använder it, oavsett företag. Man kan nominera sig själv. Prissumman är 10 000 kronor i månaden i ett år.
Bengt Fredriksson nominerade sig själv. Från början var det mest på skoj. Han skrev att fas 3-ersättningen är så dålig att han värd 10 000 kronor extra i månaden för det arbete han utför. Men han anser att han uppfyller de tre kriterierna för tävlingen och skrev några rader i efterhand för att tala om det.
– Det är nytt för mig. Och jag är ändå juryns ordförande, säger Douglas Roos.
Man kan rösta på Telia Företags hemsida. Bengt Fredriksson fick flest röster. De 20 som hamnade i topp gick vidare till juryns granskning.
– För juryn är röstförfarandet inte intressant till att börja med. Först tittar vi på hur deltagarna använder tekniska hjälpmedel för sin egen personliga utveckling och för att bidra till företagets utveckling. Om det visar sig att två personer är ungefär lika bra tittar vi på hur många röster de har fått, säger Douglas Roos.
Fakta
Tävlingsreglerna.
Juryn ska främst använda tre kriterier, enligt Telia Företags Facebooksida:
• Användning/förhållningssätt. Personen använder tekniska hjälpmedel på ett förtjänstfullt sätt för att få ut max av sin arbetsdag.
• Personen arbetar proaktivt för att ständigt effektivisera sitt arbetssätt.
• Bidrar till hela företagets utveckling. Personen hjälper sina medarbetare att effektivisera sitt arbete genom att dela med sig av sin kunskap och håller dem uppdaterade om nya tekniker och tjänster.