I skogarna i Västmanland finns en stor teater. Ja, den är nästan lika hög som trädtopparna. Igår var jag dit och såg resultatet av flera veckors teaterarbete. Eller rättare sagt många många år av arbete. Teatermaskinen, som håller till i Riddarhyttan, hade haft besök av ett franskt kompani, La communauté inavouable, som länge hållit på med samma text på olika ställen i hela världen: Hamletmaskinen av Heiner Müller.

Ett fullkomligt obönhörligt stycke, byggt på Shakespeare, som exponerar människan i relation till historien och till makten – ett slags litterär hjärnscanning där ingenting kommer undan i skrymslen.

Och det där hade man nu tillsammans gjort teater av, inramat i ett interaktivt konstverk och massor av musik och rörelser. Publiken fick stå vartsomhelst i det stora rummet fullt av outgrundlig scenografi från närmaste byggvaruhus medan handlingen flyttade runt och även nyckfullt projicerades på storskärm. Överallt på cementgolvet och arbetsbänkarna skyltar med stora ord och namn. Ett av uppdragen som besökare var att själv formulera sin relation till Historien genom att välja ett (eller flera) ord och posera med dem framför ett historiskt (eller tidlöst) fotografi som då projicerades upp på väggen. Det ögonblicket fotograferas av och fortsätter sen runt i världen. Jag valde … äsch det har inte ni med att göra.

Men grejen är att det samtidigt är väldigt bra teater. Hamlets vånda, Ofelias underordning, Drottningens hjärtlöshet bygger på fokuserade, noga kalibrerade rolltolkningar som genom att vara så konsekvent övertygande bildar hållbara spänger över virveln av ord och oljud och bilder: man har som åskådare Människor att relatera till, det gäller även naturväsendet Horatio med fiol och den vidriga vålnaden (tillika en av regissörerna). Längtan och förnedring väger därför jämnt trots allt, på nåt orimligt sätt. Tillkommer den speciella ingenjörsuppmärksamhet som alla blir inblandade i – publik, skådespelare, musiker, tekniker och regi – därför att alltsammans utgör en grym undersökning både av allmänna mänskliga villkor och av oss själva.

Museum/Teater

Hamletmaskinen

Text: Heiner Müller
Översättning: Lars Bjurman
Teatermaskinen i samarbete med La communauté inavouable
Scen: Teatermaskinen, Riddarhyttan.

Teatermaskinens hemsida

Läs också en anmälan av en tidigare föreställning av Teatermaskinen.