Arbetets nya typsnitt
Gotham Narrow och Tungsten i rubrikerna
Typsnitten har utvecklats av Jonathan Hoefler och Tobias Frere-Jones, som tidigare tagit fram typsnitt till några av världens mest kända tidskrifter och företag.
Så här säger de om sitt typsnitt Tungsten, som arbetet använder till stora versala rubriker och vinjetter.
”We decided to reduce the letterforms not to circles and squares, but to a manageable set of stated interrelationships — between inside and outside, uppercase and lowercase, and one letter and the next — that could be applied with equal consistency throughout the design. The result is Tungsten, a tight family of high-impact fonts that doesn’t sacrifice wit, versatility, or style.”
Minion Pro Display i ingresser och rubriker
Detta typsnitt använder Arbetet till rubriker och ingresser. Det är ritat av Robert Slimbach, den första versionen kom 1992. Minion Pro Display, ett elegant rubriktypsnitt, är inspirerat av klassiska boktypsnitt som Caslon och Baskerville.
Publico Text
Ursprungsvarianten av Publico togs fram under en omgörning av den engelska dagstidningen Guardian 2005. 2010 ritades typsnittet om av Paul Barnes, Christian Schwartz, Kai Bernau and Ross Milne, och det är den versionen vi använder i Arbetet för den viktigaste texten av alla: brödtexten.
Arbetets logotyp
Ursprungsformen för logotypen är framtagen av reklambyrån Scholz & Friends. Den bygger på typsnittet Capitals. Logotypen har sedan anpassats och justerats för Arbetet av Mark Winelid.
Den röda punkten efter namnet är en hälsning till gamla tidningen Arbetet, som grundades 1887 i Malmö av Axel Danielsson och gick i graven i september 2000.
Punkten används i tidningsformen även som en grafisk detalj i bland annat notiser och frågespalter.
Layout och grafisk form som helhet
Målet med den nya formen är förstärka den grafiska dialogen med läsarna. Formen bjuder in läsaren på flera nivåer.