Bilarbetsgivarna kan utesluta Skarabolaget
Ett enda av dotterbolagen till Skaraslättens Transport AB är med i arbetsgivarorganisationen Bilarbetsgivarna. Det är Jönköpings Kombiterminal AB.
Nu hotas bolaget av uteslutning. En orsak är att bolaget inte har en enda anställd som omfattas av Transports och Bilarbetsgivarnas kollektivavtal.
– När de gick med 2010 hade de tre anställda som omfattas av kollektivavtalet. När vi kollade i går visade det sig siffran nu är noll anställda, säger Dag Gustavsson, pressekreterare på Transportgruppen, där Bilarbetsgivarna ingår.
Skaraslätten vann Jönköpings kommuns upphandling om driften av den kommunala kombiterminalen i Torsvik förra året. I samband med det bildades dotterbolaget Jönköpings Kombiterminal AB.
– Vi hade avtalsdiskussioner med dem. De vill inte teckna ett hängavtal utan sa att de skulle gå med i Bilarbetsgivarna i stället, berättar Magnus Lagerqvist, ombudsman på Transports avdelning 20 norra Småland.
Så blev det. Därmed omfattades Jönköpings Kombiterminal automatiskt av kollektivavtalet mellan Transport och Bilarbetsgivarna.
Skaraslättens affärsidé är att inte ha några anställda, annat än kontorspersonal. Chaufförer och terminalarbetare hyrs in som egna företagare eller via bemanningsföretag, ofta i östra Europa. Därmed är det fritt fram att betala ut löner långt under kollektivavtalets lägsta löner.
Det här lönar sig. På fyra år har Skaraslättens Transport AB vuxit från ingenting till ett bolag med 110 dragbilar och en omsättning på 310 miljoner, enligt den senaste siffran från 2010.
Ibland blir siffrorna smått absurda. Det största dotterbolaget, Quatron AB, förser åkeriet med chaufförer. Bolaget har två anställda och omsätter 140 miljoner. Det blir 70 miljoner per anställd.
Skaraslätten Transport AB:s vd häktades i fredags på sannolika skäl misstänkt för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Misstankarna kan också föranleda Bilarbetsgivarna att utesluta Jönköpings Kombiterminal AB.
– Vi undersöker saken eftersom det handlar om skattebrott. Vi har möjlighet att agera även innan dom har fallit, berättar Dag Gustavsson.