Kinesiskt Saab väcker hopp hos fack och leverantörer
Att Saab nu blir kinesiskt är ett besked som väcker hopp både hos fackförbunden och hos leverantörerna.
– Det är bra att Saab nu träffat en överenskommelse med Pang Da och Youngman. Vårt fokus har hela tiden varit medlemmarnas jobb, vi hoppas att de tillstånd som behövs snabbt kommer på plats, därmed kan tillverkning och utveckling av premiumbilen Saab fortsätta i Trollhättan, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven, i en kommentar.
Han tillägger att IF Metall sedan tidigare haft kontakt med ledningarna både för Pang Da och Youngman.
– De har sagt att de är långsiktiga och att de har ett seriöst intresse med sina investeringar i Saab. Det har inte framkommit något som gör att vi har skäl att tvivla på deras avsikter med en ny affärsplan för Saab med tillverkning både i Sverige och i Kina.
Även Ulf Bengtsson, ordförande för Sveriges Ingenjörer, ser positivt på uppgörelsen.
– Det här ger förhoppningsvis företaget den stabilitet som Saab saknat, säger han till TT.
Förbundets fackklubb på Saab välkomnar också det kinesiska köpet av företaget.
– Det är väldigt skönt att den här långbänken kommit till ett avslut. Det här kan nog bli bra, säger Per Bränneby, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Saab, till TT.
Någon oro för att tillverkningen ska flytta från Trollhättan till Kina känner han inte.
– Vi har inte fått några såna signaler i alla fall. Kortsiktigt kommer det här att bli bra, det är jag övertygad om. Hur det blir på lång sikt vet man ju inte. Den kompetens som kineserna efterfrågar finns i Trollhättan, och är svår att flytta på.
Men de tär inte bara de anställda som i dag drar en lättandens suck. Även underleverantörerna gladdes åt beskedet att kineserna tar över.
– Det här innebär att vi har en kund att leverera till och att vi kommer att få tillbaka en del av den fordran vi har, säger Fredrik Sidahl som är vd för underleverantörernas branschorganisation, FKG, till TT.
Han ser de kinesiska företagen som en stabil finansiell ägare, och ser inga risker för underleverantörerna med att Saab nu blir kinesiskt.
– Inte alls, tvärtom. Det är en fördel. Svenska underleverantörer måste följa kunden ut i världen. Det räcker inte att spela i Sverige när affärsmarknaden är global, säger han.