Foto: Björn Larsson Rosvall

Takten har höjts i Saabfabriken i Trollhättan och de anställdas semester kan kortas för att företaget ska hinna leverera beställda bilar. Men underleverantörerna väntar fortfarande på pengar.
– Faran är inte alls över än för Saab, säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation, FKG.

Förra fredagen, samma dag som den kinesiska samarbetspartnern Pang Da var på besök, startade åter produktionen i Saabs fabrik i Trollhättan.

– Nu rullar det på. Det blir fortfarande kortare stopp ibland, men det är inte konstigt efter ett så långt produktionsstopp, säger Håkan Skött, klubbordförande för IF Metall.

Fabriken stod helt stilla i sju veckor. Eftersom förra veckan var en kortvecka är det nu fjärde hela arbetsdagen som produktionen pågår, och den första som den är tillbaka i normal takt.

– Vi körde lite långsammare i början men i dag är vi uppe i 29 bilar i timmen igen. Det är så vi är taktade så det är full produktion nu, säger Håkan Skött.

Pang Da har beställt sammanlagt 1930 bilar som ska levereras med start i höst, och till det kommer Saabs tidigare kunder som väntar på bilar efter produktionsstoppet. För att hinna leverera i tid vill Saab korta ner det planerade semesteruppehållet på fyra veckor i sommar.

– Vi sitter i diskussioner om förändrad semesterbemanning, men ingenting är klart än, säger Håkan Skött.

Men även om banden åter rullar i normaltakt och beställningar finns, är krisen inte över för Saab, enligt Svenåke Berglie. Även om leveranserna åter kommit igång till Saab väntar underleverantörerna fortfarande på att få betalt.

– Den här processen har bara börjat. Saab är inte i ett läge där de kan betala leverantörerna utan de måste göra avbetalningsplaner med var och en av dem, och där återstår mycket innan alla bitar är på plats.

Svenåke Berglie betonar att de kinesiska bilköpen inte räcker för att få ordning på företagets ekonomi. Det behövs också nytt ägarkapital för att Saab ska klara sig.

Saab väntar ännu på besked från Europeiska investeringsbanken och regeringen både när det gäller den ryske finansmannen Vladimir Antonov och det kinesiska företaget Pang Da som vill gå in som delägare.

Även den kinesiska staten måste lämna sitt medgivande om Pang Da ska få köpa in sig i Saab.

– Det är en bit kvar innan bitarna är på plats. Det ska till mycket tur i framtiden också, och hårt arbete, om Saab ska kunna klara sig, men det hoppas vi givetvis alla, säger Svenåke Berglie.