Färre ler mot kunderna
Portugisiska serviceanställda ler mest i världen, medan kollegorna i Pakistan bara lyckas pressa fram ett leende mot var tredje kund.
Sverige placerar sig i mitten av fältet, enligt den sammanställning som Mystery Shoppingföretag i 25 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Afrika har gjort. Sammanställningen bygger på totalt 1,2 miljoner observationer i butiker, på bankkontor och andra serviceföretag.
Det globala genomsnittet vad gäller leende mot kunderna blev 75 procent 2010, det näst lägsta resultatet sedan de årliga rapporterna började publiceras 2004.
Mest ler personal i Sydamerika (84 procent), följt av Europa (79 procent). Men det enskilda land där kunderna har störst chans att få ett leende är Portugal, som toppar statistiken med 94 procent. I botten återfinns Pakistan med 34 procent.
Det globala genomsnittet för ”hälsning” hamnade på 78 procent, det lägsta sedan mätningarna inleddes. (Den här grenen klarar svenska anställda bra, de säger ”hej” eller ”god dag” i 84 procent av fallen).
Även om det är svårt att jämföra resultaten år från år – det inte behöver vara samma företag som undersöks – är trenden nedåtgående både i fråga om smilandet och hejandet.
– Jag funderar på om det är en följd av lågkonjunkturen. Lägre bemanning och ökad belastning på personalen är den enda förklaring jag kan komma på, säger Veronica Boxberg Karlsson, grundare av Better Business, som har bidragit med siffror från Sverige i undersökningen.
Mystery Shopping betyder att anonyma kontrollanter som uppträder som kunder besöker en butik, en restaurang, en vårdcentral eller en resebyrå, för att sedan rapportera vilken service de har fått. Företeelsen har vuxit starkt i Sverige och andra länder under en följd av år.
– Alla företag som har kunder har nytta av Mystery Shopping, säger Veronica Boxerberg Karlsson. Även fackliga organisationer använder Mystery Shopping för att ta reda på hur medlemmarna upplever att de bemöts och får svar på sina frågor.
Veronica Boxerberg Karlsson säger sig inte ha stött på missnöje bland den personal som granskas av kontrollanter ”under cover”.
– Nej, Mystery Shopping mäter inte hur enskilda anställda funkar, utan om ledningen har givit dem ordentliga instruktioner.
– Många anställda vill veta vad de kan bli bättre på. Jobbar man i ett serviceyrke vill man ge bra service.