I dag på morgonen beslöt de handelsanställda på Akademibokhandeln i Uppsala att säga nej till företagets senaste bud. Budet går ut på att fem av 13 berörda får behålla sina heltider. Resten ska få sina heltidstjänster omvandlade till deltid. Därmed förlorar de 3 000 kronor i månaden. Efter skatt.

– Det var stor enighet om att säga nej. Att bara låta några behålla sina heltider skulle vara förödande för stämningen på arbetsplatsen, säger Brigitta Mauritz, Handelsklubbens ordförande.

Fackklubbens nej innebär att de centrala förhandlingarna tas upp på nytt. Parterna ska träffas på måndag. Om de inte kommer överens kan det bli LO-TCO Rättsskydd som får ta över.

Akademibokhandelns ägare, KF Media, vill säga upp de heltidsanställda och återanställa dem på deltid. Frågan är om det här innebär ett brott mot reglerna i lagen om anställningsskydd, las.

– Det beror på vilka skäl arbetsgivaren har angivit och hur de har framställts i förhandlingen. I det här fallet har vi förhoppningar om att vi kan komma fram den juridiska vägen, säger Thomas Holm, ombudsman på Handels.

Akademibokhandeln har ytterligare 60 butiker och 700 anställda i Sverige. I nyöppnade butiker finns bara deltider och en butikschef på heltid, men i de äldre butikerna finns många som är anställda på heltid.

Akademibokhandeln i Uppsala är först ut. Sedan står övriga butiker på tur med början i butikerna i Huddinge och Lidingö utanför Stockholm.

I Uppsala var företagets första bud att tre av 13 skulle få behålla sina heltidstjänster. De skulle handplockas utan hänsyn till las. Det höjdes till fem heltider.

– Vi lade ett motförslag. Vårt avtal medger att veckoarbetstiden kan läggas ut så att man jobbar sju timmar mer eller mindre. Vi var beredda att töja oss ordentligt. Men företaget ville inte lyssna på det. De vill ha fler huvuden att bolla med, berättar Brigitta Mauritz.

KF Media har inte sagt att förändringarna beror på arbetsbrist. Syftet är inte att minska kostnaderna för personalen utan att göra bemanningen mer flexibel. Det ska finnas flest anställda i butikerna när kunderna är som flest.

KF Media gjorde en förlust på 107 miljoner kronor före engångs- och strukturkostnader förra året. Bredare sortiment och flexibel bemanning ingår i receptet för att vända förlust till vinst.

–Vi har jättestora lönsamhetsproblem i Akademibokhandeln. Därför håller på med både sparåtgärder och offensiva åtgärder för att öka försäljningen. I detta ingår att vi ser över arbetstidsmåttet i alla våra butiker. Det kommer vi att jobba med successivt under det här året, har Maria Hamrefors, vd för KF Media, tidigare sagt till LO-Tidningen