Sex av  tio i LO-opinion tycker att bensinskatten ska sänkas.

– Något måste göras. Vi som bor på landsbygden är beroende av bilen, tycker Niklas Nyberg, som bor i Landsbro mellan Sävsjö och Vetlanda. Han jobbar som elevassistent i Sävsjö och är arbetsplatsombud i Kommunal.

Veronica Krispinsson är nätdisponerare på Telia Sonera i Luleå samt studie- och ungdomsansvarig på Seko Tele norra. Hon är en av flera som anser att bensinskatten ska sänkas i norra Sverige.
– Vi som bor här är mer eller mindre beroende av bil. Vi har inte möjlighet att pendla på samma sätt som i söder, resonerar hon.

Kristina Hildemar är undersköterska i hemtjänsten i Malmö och aktiv i Kommunal. Hon har sålt bilen och köpt en cykel.
– Jag mår bättre, hinner alltid i tid och både samvetet och börsen mår mycket bättre. Det här är inget alternativ för alla, men med lite god vilja och en portion eftertanke kan det säkert fungera för många, tror hon.

Hon vill inte
ha lägre bensinskatt.
– Priserna måste vara höga, ännu högre än i dag. Det handlar inte längre om vad vi vill, utan om vad vi måste göra rent överlevnadsmässigt, tycker hon.

Lisa Karlstedt, mattant på Ljusterö utanför Stockholm och aktiv i Kommunal, är inne på samma linje.

– Ju mindre bil desto bättre för miljömålen, konstaterar hon.

56 procent i LO-opinion tycker att bensinskatten åtminstone ska sänkas tillfälligt, så länge som bensinen kostar mer än 14 kronor liter.

Seija Conte, undersköterska i Linköping och informationsansvarig för Kommunals sidor på nätet i Östergötland, vill inte ha någon permanent sänkning – men väl en tillfällig.

Hon pekar på att USA tar av sina strategiska lager för dämpa prisutvecklingen just nu.

– Mjölkpriset är ett riktmärke. När bensinen börjar bli dyrare än mjölken är något fel – samtidigt som det är bra för miljöns skull att priset inte ligger för lågt, anser hon och vill se mer pengar till forskning om förnybara energikällor.