Saab gör mer i egen regi
Saab i Trollhättan tar hem verksamhet och gör allt mer i egen regi. Det innebär besparingar för företaget.
– Det är ett väldigt sunt tänkande och innebär att företaget fokuserar på det som är mest lönsamt, säger Håkan Skött, IF Metalls ordförande hos biltillverkaren.
Det handlar om motsatsen till outsourcing och det kallas insourcing. Saab har nyligen plockat hem lönekontoret från Barcelona och det centrala underhållet sköts också i egen regi numera. Flytten av centrala underhållet innebär att 40 metalljobb kommer till Saab.
– Det var en stor glädje när lönekontoret kom tillbaka till Trollhättan, säger klubbordföranden, som berättar att det varit svårt att få lönekontoret i Barcelona att fungera riktigt bra.
För ungefär ett år sedan köpte det holländska bilföretaget Spyker Saab av General Motors och det är med den nye ägaren som förändringarna kommit.
Håkan Skött säger att den förre ägaren var mycket pigg på att outsourca delar av verksamheten. En grundpelare i GM:s tänkande var att räkna antalet personer, headcount, i de egna bolagen. Målet var att antalet huvuden skulle vara så lågt som möjligt.
– Att det blev dyrt var inte alltid så viktigt. Vi försökte få GM att ändra sig om outsourcing, men företaget lyssnade inte på oss, säger Håkan Skött.
Han berättar också att Saab sedan GM-tiden är uppbunden till underleverantörer världen över. Han tycker att en del av dessa kontrakt borde företaget se över när de går ut. Och nära själva biltillverkningen finns andra företag som packar om bildelarna så att de ska passa sammansättningen på bandet.
Det borde nog vara hos oss. Att ta tillbaka verksamheter ger mer jobb och det kan bli billigare, säger han.
Hos IF Metall är Aleksandar Zuza utredare. Han är inte förvånad över att Saab tar hem jobb, eftersom GM hade en strategi som var världsomspännande och den var inte helt rationell i alla länder. Och han säger att det amerikanska bilföretaget var mycket toppstyrt.
Inom personbilstillverkningen finns idag ingen entydig trend utan företagen diskuterar om var värden skapas och om vad bilföretagen själva ska äga.
Han säger att utvecklingen varit annorlunda hos lastbilstillverkarna där företagen i större utsträckning insourcat – tagit hem produktion.