Värvning pågår dag och natt
87 procent i LO-opinion ägnar sig åt att värva nya medlemmar till facket på jobbet och i många fall även på fritiden.
– Man får inte glömma bort att besöka arbetsplatserna även på andra tider än under dagen. Vi besöker regelbundet arbetsplatserna under natten. Det är väldigt uppskattat när vi kommer, berättar Carina Lenngren, Kommunals sektionsordförande på en stor arbetsplats som har öppet dygnet runt – Karolinska sjukhuset i Huddinge. Hon siktar framför allt in sig på arbetsplatser där många är oorganiserade.
Carina Lenngren är en av flera som understryker att det inte räcker med att värva. Det är lika viktigt att vårda de medlemmar man har.
– Vi kontaktar alla som ansöker om utträde eller på väg att uteslutas, tar diskussionen och ser om vi kan få tillbaka dem, berättar Carola Andersson, svetsare på Volvo Lastvagnar i Umeå och aktiv i IF Metall. Både IF Metalls avdelning 4 i södra Västerbotten och klubben på Volvo Lastvagnar gör samma sak.
Johan Persson är tekniker på Chalmers i Göteborg och ordförande i Sekos klubb. Klubben värvar även utanför de traditionella LO-grupperna.
– Vi gör detta genom att visa att vi är duktiga förhandlare och at våra löneavtal vanligen gynnar fler än vad folk i allmänhet tror, framför allt bland akademikerna. Fler och fler högutbildade upptäcker att de inte får den löneutveckling de hoppas på med Sacoförbundens avtal, konstaterar han.
Många vittnar om att ungdomarna är svårast att värva. Det blir inte lättare av att fler unga har otrygga anställningar.
– Många av dagens ungdomar är inte medvetna om att arbetsvillkoren, lönerna och semestern beror på fackföreningarna. Vi måste våga ta diskussionerna om facket och politiken, tycker Erika Timar, vårdare på ett LSS-boende i Malmö och vice ordförande i Kommunals sektion.
Johan Karlsson, elevassistent en gymnasiesärskola i Karlskoga och aktiv i Kommunal:
– Syns vi så finns vi. Förut inriktade man sig på vilka försäkringar som ingick i medlemskapet. Jag inriktar mig på att tala om vad vi kämpar dagligen, goda exempel. Det ger ringar på vattnet om vi syns och är medlemsnära. Då behåller vi även medlemmar och det är ännu viktigare.
Inger Fagerborg Boänges är förrådsarbetare på Atlas Copco Tools i Tierp och vice ordförande i IF Metalls avdelning 8 Nedre Dalälven:
– Tala om vad som kan hända om vi inte har kollektivavtal och visa dem som svär över avgiften att det är inte så mycket som de tror.
Christian Sundin är säljare på H&M och vice ordförande i Handelsklubben på H&M i Stockholm. På nio månader har antalet ökat med 56 till 548, ett resultat av klubbens arbete och Handels satsning på unga i storstäder. När Christian Sundin höll sin första fackliga introduktionskurs kom en person. På den senaste kom 25.
– Vi är tydliga med att medlemmarna är facket. Ni bestämmer. Vi på klubben är er röst och agerar på det vi kan utifrån lagar och avtal, berättar han.
Alla rekryteringsargument får inte plats. Många har prövat olika argument och vill berätta om vilka som fungerar bäst. Det finns också en grupp av mer osäkra – de som inte riktigt vet hur de ska börja.
– Det är allas uppgift att värva medlemmar. Problemet är bara att i många fall väntar alla på att någon annan ska göra det. Jag har märkt att ibland krävs det många samtal innan man får en ny medlem Mitt mål är oorganiserade ska få en mer positiv bild efter ett samtal. I många fall krävs bara ett antal nya samtal innan de skriver på, berättar Henrik Larsson, fackligt aktiv elektriker i Trollhättan.
13 procent värvar inte. Många av dem har tappat sugen. Fackliga skandaler och höjda fackavgifter är ett par humörsänkare.
– En sak är säker. LO:s högsta ledning tar problemet för lite på allvar. I dag hörs ingenting om satsningar trots att vi står mitt uppe i den värsta kris vi har skådat, tycker Peter Jansson, bryggeriarbetare i Falkenberg samt skyddsombud och studieorganisatör i Livsklubben.
Han vill handlingsplaner, temadagar, satsningar på arbetslösa, gratis medlemskap under de första tre månaderna och kanske förmånskort till medlemmarna.
– För att vända trenden måste en stor del av vår fackavgift gå direkt till medlemsvärvning och satsningar kring detta, anser han.