OECD:s genomgång av kunskaperna hos en halv miljon 15-åringar är en förödande dom mot utbildningsminister Jan Björklund.

Han bör läsa undersökningen noga. I annat fall ges här en kort sammanfattning:

• Sverige har tappat kraftigt och ligger nu på plats 21 bland OECD:s 34 länder. Detta trots att vi tillhör den skara rika länder som i övrigt återfinns i de övre skikten.

• De länder vars elever har de högsta kunskaperna är de som kompenserar för elevernas ursprung när det gäller klass och inkomst och de länder som undviker tidig utslagning.

Dessa länder har satsat extra resurser för elever som av olika skäl har haft svårt att följa med.

Jan Björklunds linje har varit den omvända. Genom påtvingade tidiga val och slopade möjligheter att läsa ikapp har de barn som kommit efter effektivt knuffats ännu längre bak.

• Sverige finns också med i den föga smickrande lilla skara länder där kunskapsskillnaderna mellan pojkar och flickor ökar.

En naturlig följd när dagens skola inte tillåter de barn med senare utveckling – oftast pojkar – att komma ikapp.

Björklund borde också läsa den rapport som OECD:s skolprojekt Pisa presenterade i februari. Den visar tydligt att ett land vinner mycket i tillväxt på att låta varje elev utbildas till sin egen högsta möjliga utbildningsnivå.

Utbildningsministern bygger en skola på klass och kön.

OECD visar att den effektiva vägen är den totalt omvända.