Attentatet mot bilprovningen
Bilägare som bor i Stockholmsområdet eller Mälardalen får i vinter räkna med långa väntetider innan de kan få tid för en kontrollbesiktning. Eller också tvingas de åka flera mil innan de hittar en besiktningsstation som har en ledig tid.
Orsaken till att bilägarna tvingas köa för besiktningstid är att regeringen beslutat att konkurrensutsätta Bilprovningen. Som skäl har regeringen angett att den vill öka tillgänglighet och servicenivå. Men nu har resultatet blivit det motsatta – kötidena har ökat i stället för att minska.
Hur kan det komma sig?
Förklaringen är tvåfaldig. Bilprovningen har varit försiktig med att nyrekrytera personal inför konkurrensutsättningen, eftersom man inte kan garantera de nyanställda fortsatt anställning när man kommer att förlora en del kunder till de nya aktörerna som förväntas starta under året.
”Det känns inte seriöst att först rekrytera medarbetare för att sedan behöva säga upp dem”, säger Bilprovningens chef i ett pressmeddelande, och det kan man utan vidare hålla med om.
Den andra orsaken till personalbristen är att Bilprovningen inte längre som tidigare får utbilda sin egen personal. Egenutbildningen anses snedvrida konkurrensen och Bilprovningen har därför tvingats sälja sitt eget utbildningsföretag till en privat aktör.
Hittills har svensk Bilprovning varit ett under av effektivitet. Kostnaden för en kontrollbesiktning är 300 kronor, ungefär hälften vad den kostar i länder med privata aktörer.
Tillgängligheten har varit god. Kundundersökningar visar att bilägarna är nöjda med servicen. Mellan 95 och 100 procent av kunderna svarar att de är mycket nöjda med den service de fått vid sin besiktningsstation.
Nu är regeringen av dumideologiska skäl på väg att bryta sönder denna effektiva organisation. När fler aktörer ska leva på samma antal kunder blir resultatet högre priser för kunderna.
I all synnerhet om man som regeringen räknar med att 500 till 1 000 personer fler än idag ska arbeta med bilprovning. I dag arbetar 1 800 personer med bilbesiktning och enligt regeringen ska det i framtiden bli upp till 2 800.
Vad är poängen med det? Dagens 1 800 anställda vid Bilprovningen har hittills klarat av uppgiften med glans och till låga kostnader för kunden. Men om bilägarna ska försörja ytterligare 1 000 anställda ökar kostnaderna för bilägarna ofrånkomligen.
Regeringen försvarar byråkratiseringen med att vi får fler besiktningsstationer i framtiden. Det får vi förmodligen. Men vi får också räkna med att priset för en besiktning kan komma att fördubblas. Hur roligt är det?