48-timmarsveckan gäller för alla yrkeschaufförer
EU-kommissionen föreslog nyligen att yrkeschaufförer som är egna företagare ska kunna jobba upp till 86 timmar i veckan. Men Europeiska transportfacket kan känna sig nöjt. Det förslaget blev inte verklighet för att 40 procent av den konservativa gruppens ledamöter revolterade mot partilinjen i sin omröstning i slutet av juni.
– Det var en principiellt viktig seger och en test på att fackliga segrar är möjliga också i ett parlament med en stor konservativ grupp, säger Tommy Svensson, chef för fackens Brysselkontor som bevakar parlamentet.
Det var hälso- och trafiksäkerhetsskäl som låg bakom revolten. Även egna företagare kan bli trötta och ett hot i trafiken, ansåg ledamöterna från främst Sydeuropa. De svenska moderaterna ansåg emellertid att friheten för egenföretagare var viktigare.
När parlamentsledamöterna i går gick på sommarledighet kan de röd-gröna konstatera att trots att de konservativa blivit fler så vinns viktiga segrar.
Enligt en studie som gjorts av oberoende votewatch.eu har de konservativas inflytande minskat. Istället har liberalerna fått en nyckelroll.
– Även om vänstersidan försvagats får de inflytande när de gör upp med de socialliberala i den konservativa EPP-gruppen och med liberalerna, säger Tommy Svensson.