Mitt under högsommaren smög regeringen nästan lite skamset ut ett förslag om att avskaffa Bilprovningens monopol på fordonsbesiktningar. Under beredningsarbetet har remissinstanserna efterlyst en mer grundlig utredning innan en proposition läggs fram i riksdagen.

Infrastrukturmininster Åsa Torstensson vill inte låtsas om invändningarna. Men hon lyckas inte förklara varför vi ska låta privata aktörer sköta bilbesiktningen i konkurrens med Svensk Bilprovning, som regeringen åtminstone inte i en första etapp tänker sälja ut.

Ett vanligt skäl för avregleringar är en förhoppning att konkurrensen ska leda till lägre priser för kunderna. Men att så ska bli fallet tror ingen, inte ens Åsa Torstensson vill ge sken av det. Tvärtom medger hon att kostnaderna för en kontrollbesiktning kommer att stiga ganska mycket.

Det är vad som hänt i  övriga Europa där bilbesiktningen sedan länge sköts av privata företag. Priset för en besiktning är i  dessa länder ofta dubbelt så högt som i Sverige.

Fromma förhoppningar

Torstensson förhoppning är att avregleringen ska leda till en högre servicenivå. Med fler aktörer ska öppetiderna öka och tillgängligheten både i staden och i glesbygden bli bättre.

Om flertalet bilägare tycker att dessa fördelar uppväger ett fördubblat pris är nog osäkert. Att besiktiga sin bil är ju i dag inte särskilt krångligt.

Om målet bara är ökad tillgänglighet vore billigare och enklare att ålägga Svensk Bilprovning att höja sin servicegrad. Möjlighet finns då att avväga servicenivå mot kostnaderna för kunden. Men så tänker inte Åsa Torstensson. För henne är avreglering en ideologisk trosfråga.

Åsa Torstensson tror till exempel att avregleringen kommer att skapa upp till 700 nya arbetstillfällen. Samhällsekonomiskt sett är det en underlig synpunkt. En rationell bilbesiktning ska inte använda sig av fler anställda än vad som behövs för att klara uppgiften – det innebär ju bara merkostnader som vältras över på bilägarna.

Kontrollbehov
Bilbesiktning innebär myndighetsutövning. För att förhindra maktmissbruk måste besiktningsföretaget alltid kontrolleras av en överordnad myndighet. Med flera konkurrerande aktörer ökar behovet av övervakning.  Även det kostar pengar.  Bilägarna ska ju inte behöva befara körförbud bara därför att besiktningsmannen vill tjäna en extra hacka på en ombesiktning.

Alla inser att bilprovning behövs för trafiksäkerhetens skull. Men att vi ska tvingas betala dubbelt så mycket som behövs är ett dumt borgerligt påfund.