Saabs framtid öppen fråga
Om Saab kommer att räddas är en öppen fråga. Varken regeringspartierna eller socialdemokraterna vill gå in som delägare. Men båda kan tänka sig att garantera lån.
I väntan på en ny ägare har regeringen talat om att den är beredd att gå in som garant för lån i Europeiska investeringsbanken. Men kravet är att nuvarande ägaren General Motors (GM) ska söka lånet och vara medansvarigt om Saab inte klarar att betala tillbaka.
Fordonspaketet på 28 miljarder kronor, som regeringen presenterat, ska främst användas för att garantera lån som både Volvo Personvagnar och Saab ansöker om. Frågan är om Saab kan söka lån utan att ägaren står bakom det.
– Varken IF Metall eller S är intresserade av att staten ska gå in som ägare. GM och staten har båda ett ansvar, säger Stefan Löfven, IF Metalls ordförande.
GM blir kvar som ägare fram till årsskiftet. Då tar den stora amerikanska bilkoncernen sin hand från Saab. Tiden måste användas för att jobba vidare med modellprogram och olika satsningar – och att hitta ny ägare.
Inga köpare
Och någon köpare har hittills inte visat intresse för företaget.
– Svenska regeringen begriper uppenbarligen inte industrins betydelse om man låter Saab gå i putten, säger Stefan Löfven.
I Frankrike, Spanien, Belgien och Tyskland lovar regeringarna fordonsindustrin mångmiljardstöd. Nicolas Sarkozy, Frankrikes president, har lovat cirka 65 miljarder kronor.
EU:s konkurrenskommissionär Neeli Kroes har bråda dagar. Det utlovade franska statsstödet ska kontrolleras så att det stämmer med EU-rätten. Spanien har också uppmanats att förklara på vilket sätt regeringen tänker stödja den spanska bilindustrin.
– Länderna kan ge statsstöd till bilindustrin. Men det får inte ges direkt till produktionen utan till utbildning av anställda, forskning och utveckling av nya produkter samt till viss infrastruktur, säger Jonathan Tood, talesman hos konkurrenskommissionären.
Inga billiga poänger
Den svenska regeringen plockar billiga poänger när en eventuell nedläggning av Saab jämförs med varvsindustrin, anser fordonsanalytikern Matts Karlsson på Göteborg Management Institute.
– Det är obestridligt att Saab har förlorat pengar i 20 år, närmare 30 miljarder. Men samtidigt är Saab en av världens mest effektiva biltillverkare, säger Matts Karlsson.
Företaget spelar på den globala marknaden, tillverkar en av världens säkraste bilar och tillhör ett spännande industrikluster i Sverige, anser han.
Målar du inte upp en alltför ljus bild?
– Frågan är om bilden är objektiv, och det hävdar jag att den är. Saab har gjort stategiska misstag under många år. Men vad jag kan bedöma så håller det på att lösa sig, säger Matts Karlsson.
Nya modeller
Nya modeller är på väg. Det kommer en mindre Saab och en något större, samt en ersättare till 9–5. Lyxiga modeller men miljöanpassade och förnuftiga, anser han.
– Jag tycker det är fullständigt vansinnigt att lägga ner Saab när nya modeller just ska lanseras. Om jag var kines och hade mellan tre och fem miljarder skulle jag köpa företaget direkt, säger Matts Karlsson.