/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2007/flyget_4907.jpg

2011 ska flygets utsläpp in i EU:s handelssystem. Det kan bli ett hårt slag mot en bransch som växer snabbt men har svårt att snabbt bli klimatvänlig.

De stora minskningar av koldioxidutsläpp som krävs för att klara målet maximalt två graders temperaturhöjning år 2100 innebär utmaningar för alla, men för flygindustrin kan det bli extra besvärligt. I dag står flyget för mellan 3,5 och 9 procent av de globala utsläppen av växthusgaser men ökningstakten är snabb. Hoppet om att mer klimatvänliga bränslen ska få någon avgörande betydelse inom de närmaste åren är också litet.

I mitten av november tog EU-parlamentet ett preliminärt beslut om att ta in flyget i EU:s utsläppshandel från 2011, vilket sätter press på en bransch som hittills varit förskonad från miljöskatter och avgifter.

Olika kvoter
EU-parlamentet vill att flyget 2011 ska tilldelas utsläppsrätter motsvarande 90 procent av dagens nivå, och att taket successivt ska sänkas under de följande åren. Dessutom ska bara 75 procent av dessa utsläppsrätter fördelas gratis, en fjärdedel ska auktioneras ut till högstbjudande.

Svenska och utländska flygbolag har valt lite olika strategier för att möta det hårdare trycket från omvärlden. Branschorganisationen Svenskt Flyg publicerade i slutet av november en utförlig rapport från Flygets miljökommitté, som bildades 2006. Kommitténs ordförande Lars B Johansson skriver att branschen ”måste acceptera och ha en beredskap för att det kommer att kosta pengar, mycket pengar, att upprätthålla och förstärka ett förtroende hos sina intressenter som också inbegriper ett förtroende i hur man hanterar klimatfrågan.”

Rapporten konstaterar att ekonomiska styrmedel är den enda tillgängliga metoden för att tillräckligt snabbt komma till rätta med flygets miljöproblem. Den rekommenderar att branschen själv tar initiativ till ett system för frivillig utsläppshandel om planen att inkludera flyget i EU:s handelssystem går om intet.

Positivt överraskad
Lars B Johansson, som är före detta professor i industriell miljöteknik, är själv förvånad över att rapporten inte mött mer motstånd hos beställaren.

– Jag är verkligen positivt överraskad över den medvetenhet som finns i flyget. Förra årets förslag på införande av flygskatt blev en väckarklocka, säger han.

Lars B Johansson understryker att det krävs ett batteri av åtgärder, men han tvivlar på att flygbolagen kan klara sina åtaganden på egen hand. Därför är det viktigt att bli en del av utsläppshandeln, så att företagen kan köpa utsläppsrätter från andra branscher där det är lättare att minska utsläppen. Något som naturligtvis i slutänden kommer att höja biljettpriserna.

Flygets internationella branschorganisation IATA har däremot kraftfullt motsatt sig att vara med i utsläppshandeln, och hävdar att det kommer att radera ut industrins vinster och samtidigt hindra investeringar i miljövänligare flygplan.

Ingen kommentar på ämnet
Men IATA är inte helt renons på miljömedvetande. Organisationen har som mål att tio procent av bränslet ska komma från förnyelsebara källor 2017, säger SAS miljökommunikatör Lars Andersen. Men hur realistiskt målet är vill ha inte riktigt uttala sig om.

Lars Andersen pekar också på de bränslesnålare flygplan som är på väg och understryker slutligen att det finns mycket att göra i form av effektivare flygning.

– Det finns i dag över 60 luftrum över Europa, och ambitionen är att få ner det till maximalt två eller tre. Med befintliga flygplan ska man kunna minska bränsleförbrukningen med tio till tolv procent på att göra flygvägarna och -tiderna kortare, säger han.

Dessutom finns det stora besparingar att göra på de ”gröna inflygningar” som Luftfartsverket och SAS har utvecklat.

– De har gett besparingar på mellan åtta och tio procent på en inrikesflygning, och om man räknar på de tider då det kan uppstå köer kan besparingen bli uppåt femton procent, säger Lars Andersen.

FAKTA: Utsläppsrätter
Utsläppshandel innebär att ett tak sätts för de totala utsläppen i ett land eller en region. Företagen har fått rätt att släppa ut en viss mängd koldioxid, och dessa rätter kan de sedan köpa eller sälja mellan sig. EU:s utsläppshandel startade 2005 och omfattar hittills tio medlemsländer. Vid årsskiftet inleds nästa handelsperiod som pågår till och med 2012.

Läs också: artikeln "Facket inställt på tuffare tider", 7/12 2007

Ladda ner: Svenskt flygs tio punkter för ett mer klimatanpassat flyg (pdf-fil)