/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2007/fnitter_1_4307.jpg
Jessica Hjerpe fångad bland väskor i olika modeller och former. En del av hennes jobb bygger just på att glida runt och suga upp de senaste trenderna för att alltid ha det senaste i sitt utbud av hyrväskor. Foto: Jessica Gow/Scanpix.

– Du kan fuska med mycket. Men inte skor och väskor. Så är det bara.
Jessica Hjerpe hälsar vant på expediten på NK medan hennes blick vandrar över väskorna omkring oss. Guld, silver, brons. Det mesta i olika sorters läder, med blanka spännen och diskreta märken. Och prislappar på hårda smala kartongbitar.

Jessica Hjerpe lyfter upp en gräddvit väska med flätat axelband och ber mig lukta.

– Det gör något med ens välmående att veta att du har satsat på kvalité.

Men smakar det så kostar det. Väskan Jessica Hjerpe snusar på kostar 5.000 kronor.

– Visst kan den vara värd det. Men de flesta som köper en så dyr väska vill ju få något som de känner funkar till allt, en som de kan ha i många år. Och då går det inte att köpa en knallröd eller vit väska, även om man är dösugen.

Snodd idé
Orättvist tyckte Jessica Hjerpe och bestämde sig för att göra något åt saken.

– Jag hade läst om väskuthyrning i en engelsk tidning och tänkte varför inte? Kan man hyra ut tv- och videoapparater måste det här gå.

Så Jessica Hjerpe la sina sparpengar på en bunt starta-eget-böcker, en kalender och till slut även ett lass märkeshandväskor – och öppnade sin webbutik.

– Går det så går det, om inte annat så får jag nya väskor, tänkte jag. Och så visste jag att jag skulle ha blivit så besviken om jag skulle få höra att någon annan genomföra idén.

Konceptet liknar det där du hyr film via internet. Du skaffar ett medlemskap, väljer hur exklusiva väskor du vill hyra, väljer ut en första väska som skickas med posten. När du är sugen på förnyelse skickar du tillbaka väskan du har och får välja ut en ny.

– Många har en och samma väska i flera månader. Några vill ha en speciell till semestern, någon till sin examen.

Jämför med en bil
Totalt finns cirka 40 väskor att välja mellan, de billigaste har kostat ett par tusen och den dyraste 13.500. Men att hyra godbitarna är inte helt gratis heller. Medlemskapet kostar nästan 800 kronor och sedan ligger månadskostnaden mellan 800 och 1.600 kronor.

– Då sparar jag hellre och äger min väska säger vissa. Men det du suktat efter i ett halvår är kanske inte lika kul när du till slut har råd. Eller så tycker folk att det är ihåligt, att om man inte har råd så har man inte. Men ingen resonerar ju så med en dyr bil, säger Jessica Hjerpe och slår ut med händerna.

– Dessutom kan man ändå inte få med sig alla sina saker in i himlen när man dör.

FAKTA: Avslöja kopian!
Det räcker inte med att gå på prislappen – en kopia kan ibland vara dyr just för att ge intrycket av lyx. När Jessica Hjerpe letar nya kap synar hon väskorna med sitt tränade öga. Det här står på hennes checklista:

Lukta! En märkesväska av läder doftar.
Bedöm designen! Mycket återanvänds men stickningen och symmetrin på en kopia kommer ofta från en märkesväska.
Granska sömmarna! Här finns inget utrymme för slarv.
Bedöm formen! En märkesväska ska man kunna packa tungt utan att den tappar formen.
Hur ser insidan ut? Även fodret ska vara gjort med omsorg. Här kan fel färg avslöja kopian.

I handväskan: Just nu – tumstock, kamera, banan, smink, solglasögon och självklart plånbok och allt det vanliga.
Dyraste klädköp: Min päls för 15.500 kronor. Köpt för tio år sedan och varje gång jag bär den tänker jag på att den devalveras.
Stilförebild: Skulle kunna vara Jackie Onassis avslappnade stil.
Lyx för dig: Att komma ihåg att njuta i stunden.
Viktigaste märkena: Det beror på vem du är. Det är så typiskt svenskt att välja utifrån vad alla andra har.

Besök också: Jessica Hjerpes hemsida där du kan bläddra dig fram bland väskorna