MEDIALOG. Varför finns reklam i teve? Jo, den vet bildens makt. Teve däremot verkar inte begripa sin egen makt. För själva teve-utbudet är också en slags reklam. För en viss människosyn.

Teve samordnar våra hjärnor i Europa. Samma program med samma upplägg i alla länder. Skillnad: I södra Europa är kvinnorna mer sminkade. Fast det mesta köps från USA. Det är alltså USA:s tankevärld som kittar ihop Europa. Ingen i teveledningen har gjort nåt åt det under alla dessa år. Se tablån. Räkna. Lägg till program, omvandlat till svenska. Idol är ett exempel. 1975 bodde jag i San Fransisco och såg mitt första vinnarprogram, folk vann bilar och dyra kök, de grät och skrek över tingen, krympte till konsumenter.
Svensk teve härmar.

Jag vet mer om USA:s kök och vardagsrum i alla serier än mitt eget lands kök och vardagsrum. Jag vet mer hur de tänker än vad folk i Sverige tänker. Det kallas indoktrinering, en medial hjärntvätt. Under 90-talet visades flera Jerry Springer-liknande program från USA i olika kanaler. De förnedrade folk och lät dem fläka ut sitt innersta. Sen kom Vinna och förlora. Folk röstas ut. Foten i baken. Vi lär oss njuta av det. Tji fick du.

Det gnager i hjärnan: vad tror de om mig? Ibland luktar det folkförakt. Och jag blir helt sänkt. Tänk bara på tablån. Bra filmer sänds sent, ingen arbetande människa orkar. Skit visas tidigt, bra grejer sent. Vad betyder det? Skit ska skit ha? Är jag inte värd mer? Ska jag flabbas ihjäl?

Agneta Klingspor
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktionen