Storstockholms Lokaltrafik överger idén att spårtrafiken ska delas upp på flera entreprenörer. En seger för facket, kommenterar Seko.

Fram till augusti 2009 sköter Veolia trafiken i Stockholms tunnelbana, som har 3.000 anställda och drygt en halv miljon resenärer per dag. Men redan nu förbereds upphandlingen av trafiken från hösten 2009 och framåt.

Seko har de senaste veckorna bearbetat politikerna och ledningen för Storstockholms Lokaltrafik (SL), landstingets bolag för kollektivtrafiken i Stockholms län. Målet har varit att en enda entreprenör ska sköta tunnelbanan, och att den entreprenören ska få så fria händer som möjligt.

– Vi vill ha en arbetsgivare som tar ansvar, säger Lasse Eriksson, ombudsman vid Seko Stockholm. I dag kan entreprenören ofta skylla på SL när vi påtalar brister.

Faller mellan stolar
Ett av många prov på det fick facket när en rullstolsbunden anställd inte kunde ta sig in i tunnelbanespärren på grund av en tröskel. Seko krävde att tröskeln skulle flyttas, men arbetsgivaren slog ifrån sig: ”Fastigheterna sköter inte vi, det där får ni ta med SL.” På samma sätt har miljön i förarhytter, personalutrymmen och andra frågor varit oåtkomliga för facket.

När SL upphandlade pendeltågstrafiken i Stockholms län 2005 fruktade Seko att svårigheterna skulle bli ännu större: Trots protester delade SL upp trafik, biljettförsäljning, underhåll med mera på olika entreprenader. Vem som ansvarar för vad blev än mer oklart.

Men nu har SL bestämt sig för att gå på Sekos linje.

Tror på paketlösning
– Vi har vägt för- och nackdelar och funnit att det är bättre med en ”allt-i-ett-upphandling”, säger Maria Adolfsson, informationsansvarig vid SL. Vi får tydligare ansvar och färre gränsdragningsproblem om en enda operatör kör tågen, sköter
stationerna och ansvarar för underhållet.

Underlaget för de företag som ska lämna anbud på tunnelbanan skickas ut våren 2008. Ett Sekokrav som SL ännu inte har tagit ställning till gäller pension från 63 års ålder, som omkring 600 tunnelbaneanställda och ett antal anställda vid underhållsföretaget Tågia har rätt till enligt övergångsbestämmelser i de nuvarande avtalen. Seko vill att den här förmånen säkras i underlaget till upphandlingen, annars sitter den mycket löst.