För två veckor sedan sa facket nej till ett slutbud från flygarbetsgivarna. I går, tisdag, gav Transports förbundsstyrelse klartecken att gå i konflikt om förhandlarna anser att det behövs.

– Nu har vi mandat att varsla, men först ska vi ha nya överläggningar, säger Transports ordförande Per Winberg, som leder förhandlingarna med flygarbetsgivarna.

Han säger att fackets missnöje i första hand handlar om tre saker. Det är nivån på lönepåslagen, ett tarifflönesystem för mekanikerna och arbetstidens förläggning. I sitt slutbud vill arbetsgivarna att den genomsnittliga veckoarbetstiden ska beräknas på tolv veckor i stället för fyra veckor som i dag. Effekten av det skulle kunna bli att veckoarbetstiden varierar mycket mer.

Flygarbetsgivarnas Per Helgesson vill gå igenom slutbudet med facket igen.

– Så att facket förstår hur bra budet är, säger han.

Parterna kommer att träffas redan i dag, onsdag. Per Helgesson kan tänka sig att titta närmare på ett tariffsystem för mekanikerna. Däremot säger han att nivån ligger fast och att förslaget om arbetstidsutläggning är bra.

Läs också: artikeln "Otåliga transportare väntar på varsel", 10/10 2007

Läs också: artikeln "Transport står fast vid krav", 3/10 2007