Transport står fast vid krav
Transport förhandlar om ett nytt riksavtal för drygt 1.000 medlemmar på landets flygplatser. Parterna har träffats tre gånger – och natten till i dag, onsdag, sa facket nej till ett bud.
– Vi är förvånade att facket inte tog vårt bud. Det är bra och minst i paritet med vad andra har fått, säger Per Helgesson hos flygarbetsgivarna.
Avtalet gick ut den 1 april, och SAS är den största arbetsgivaren på området.
Arbetsgivarnas Per Helgesson säger att förslaget innehåller en 39 månader lång avtalsperiod med lönepåslag om 1.000 kronor första året och 700 kronor under vart och ett av de följande åren. Det motsvarar en höjning av de utgående lönerna med drygt 11 procent. Lönepåslagen ska gälla från den 1 juli, och det ska inte betalas ut något retroaktivt för de tre första månaderna. Till det kommer en samma slags pensionsuppgörelse som andra LO-fack fått.
Särskilt tillägg
I budet finns också en reglering av två-skiftsarbetet. Facket har också krävt att alla lokala tillägg, som är fler än tio, ska skrivas in i det centrala avtalet. Arbetsgivarna har tidigare sagt ja till tre av dessa. Nu tog de även med ett särskilt flygmekanikertillägg i sitt bud. I budet ingår även förbättringar av semestervillkoren.
Transports ordförande Per Winberg har meddelat att han ska diskutera budet i fackets förbundsstyrelse. Christer Ahl, som är lastare på Arlanda och han sitter i Transports förhandlingsdelegation för riksavtalet, tycker att det är konstigt att budet ska till förbundsstyrelsen. Han har fått känslan att fackordföranden inte vill varsla om konflikt.
– Det måste helt enkelt hända något nu, säger han.
Christer Ahl berättar att de interna fackliga diskussionerna bitvis var hårda. Vid ett tillfälle körde förhandlingsdelegationen ut de tre centrala förhandlarna.
Delade pass
Det han i första hand pekar på som skäl till att säga nej till budet från arbetsgivarna är avtalets längd, att inga retroaktiva pengar ska betalas ut för de tre första månaderna och att påslagen är för låga. Enligt honom vill arbetsgivarna öppna för att en enskild anställd ska kunna förhandla om delade arbetspass med sin arbetsgivare.
Dessutom tycker Christer Ahl att det är väsentligt att alla på avtalsområdet får lika långa arbetsveckor. I dag har en del nästan två timmar längre arbetstid varje vecka.