Seko och Almega har tecknat avtal för 11.000 medlemmar i spårtrafiken.

Avtalet innebär att lönerna höjs med 10,2 procent under avtalsperioden, den 1 september i år till den 31 mars 2010. Den första höjningen är på 3,7 procent, från den första april 2008 höjs lönerna sedan med 3,3 procent, och från den 1 april 2009 blir höjningen 3,2 procent.

Dessa lönehöjningar ska fördelas i lokala avtal. Om parterna inte kommer överens garanteras alla medlemmar minst 300
kronor i höjning vid vart och ett av tillfällena.

Totalt 10,2
Men det är inte djärvt att hävda att avtalet totalt ger löneökningar över 10,2 procent under en treårsperiod:

För det första fick spårtrafikens anställda 5.000 kronor i ett rekordkort avtal från i våras, som löpte ut den 31 augusti.

För det andra höjs lägstalönerna i nya avtalet med pengar utanför potten. Från den 1 september räknas avtalets lägsta löner upp med 8 procent, och från den 1 april nästa år med 2,2 procent.

Parterna har inte enats om arbetstiderna. En förhandlingsgrupp ska diskutera vidare, och den ska vara klar senast den 31 december 2008.

Har rätt att strida
Från samma datum kan avtalet också sägas upp. Det betyder att Seko har en möjlighet att ta till stridsåtgärder om arbetstidsfrågan inte går att lösa.

Facket vill reglera arbetstiden i det centrala avtalet, medan arbetsgivarna vill anpassa tiderna till varje företag.

På tisdagskvällen stod det även klart att Almega slutit avtal med Sveriges ingenjörer.