Det främmande träder fram ur det bekanta
FOTOKONST. På Moderna Museet i Stockholm presenteras just nu fotografen Lars Tunbjörks serie ”Vinter”. Utställning pågår till och med andra advent och innehåller ett stort antal bilder i varierande format. Många bilder är från norra Sverige och enligt Tunbjörk undersöker bildserien ”vintern som mentalt tillstånd”.
Tunbjörk är en internationellt erkänd fotograf som nu också ställs ut som konstnär. Han vägrar digitalisera utan arbetar uteslutande analogt. Han är mest känd för fotoserien ”Landet utom sig” och sina kompositioner, starka färger och bilddetaljer. Färgerna i den här utställningen är mer dämpade än i tidigare projekt. I kombination med vetenskaps-lika titlar och hans tydliga blixtljus skapar detta en illusion av objektiva avslöjande ögonblicksbilder.
Med teknisk precision levererar Tunbjörk en kavalkad av korvkiosker, hotellrum och dikesrenar men även några enstaka porträtt.
Det är lätt att tänka sig att dessa bilder inte är iscensättningar utan snitt ur verkligheten. Jag vill gärna se det som om det främmande träder fram ur det bekanta i Lars Tunbjörks bilder. Jag tänker mig gärna att de lyfter fram detaljer och tvingar oss att se vardagens små absurditeter som så lätt flyter förbi obemärkta. Som den plötsliga upptäckten av en plastpåse fastfrusen i snödriva.
Efter att jag har vandrat runt ett tag inser jag att dessa välartikulerade ögonblick också kan betraktas som beskrivningar av en norm och att den normen kanske blir sann när den bekräftas. Jag fnissar åt hotellens vemodiga inredningar, åt tafatta närmanden och pizzerians spelautomater i Skärholmen men undrar också tyst varför jag inte skulle vilja att han fotograferar mitt nästa restaurangbesök, barnkalas eller pendeltågsresa.
Jonatan Habib Engqvist
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören