Det krävdes fyra dygns strejkande för att SAS skulle komma med ett bud som HTF var villiga att ta. Tidigt på tisdagsmorgonen kom beskedet – parterna har enats.

Avtalet gäller för perioden 1 mars 2007 till 30 april 2010 med löneökningar om 3,8 procent år ett, 3,5 procent år två, 3,0 procent år tre.

I de omstridda arbetsmiljöfrågorna innehåller det nya avtalet förbättringar för de kabinanställda.

I ett pressmeddelande förklarar SAS Sveriges vd Anders Ehrling att han är glad och lättad över att fack och arbetsgivare enats.

– Vi är nöjda med det vi fått igenom . Allt är inte med, men det viktigaste har vi fått igenom, säger Pelle Gustafsson, vice ordförande i kabinklubben.

Han säger att bland de frågor facket inte fått gehör för finns en minskning av standby-tiden, som är en slags jour. Det tillsätts dock en arbetsgrupp som ska titta på detta.

Tuffa förhandlingar
Tonen är varit ovanligt hård under strejken. SAS har bland annat kritiserat klubbens ordförande Pia Kastebring och hävdat att hon och facket vill ta makten över företaget.

– Jag vet inte hur vi ska fortsätta livet efter strejken, säger Pelle Gustafsson.

Han berättar att medlemmarnas reaktioner är mycket positiva. De pågår insamlingar till klubbens förhandlare så att de ska kunna gå ut och äta eller något annat.

Styrelsen för kabinklubben har tagit ut semester, kompensationsledigt och använt ledig tid för att sköta förhandlingarna. Pelle Gustafsson säger att det fackliga arbetet på SAS är ett problem, men det orkar styrelsen inte ta upp nu.

Matpaus
De nya reglerna innebär att efter sex timmars flygning ska den flygande personalen ha rätt att sitta ner och äta under en halvtimme. Om det inte går på grund av korta markuppehåll får arbetsdagen inte vara längre än åta timmar. På långflygningar kommer måltiderna att ske under själva flygningen även i fortsättningen.

Arbetstiden per sjudagarsperiod begränsas till 42 timmar. De kabinanställdas företrädare ska ha möjlighet till medbestämmande över bemanningen på flygplanen.

Julledigt
Andra nyheter i avtalet är bland annat att flygpersonalen garanteras tre dagars ledigt varannan julhelg. De får rätt till övertidsersättning efter tolv timmars arbete på charterflygningar – ingen övertidsersättning har tidigare utgått på charter. Efter fem arbetsdagar ska de anställda ha tre fridagar – tidigare var det två – för flygningar inom Europa.

Möjligheterna att påverka förläggningen av lediga dagar ökar. En ledig helg varje månad är redan garanterad men nu ska den tydligt utmärkas i schemat.

Blankdagar
Antalet blankdagar halveras från 60 till 30 varje år. Blankdagar är dagar utan schemalagt arbete, till vilka arbetsgivarna med kort varsel kan kalla in folk.

Först i morgon, onsdag, beräknas flygtrafiken vara i full gång igen.

Avtal:
Kabinavtalet
Parter: Kabinklubben/HTF och SAS/Flygarbetsgivarna
Omfattar: 1.100
Löptid: Från 1 mars i år och 38 månader framåt
Lönerna höjs totalt med: 10,3 procent
Individgaranti/Generell löneökning: Inga individuella påslag. Löneskalorna höjs med 3,8, 3,5 och 3,0 procent
Lokala förhandlingar:
Arbetstiden: Reglering av bland annat måltidsuppehåll och veckoarbetstid
Övrigt: Medbestämmande om bemanning på flygplanen

Göran Jacobsson
08-796 27 01
Skriv ett e-postbrev till reportern