”Helst ska man straffa innan brott begåtts”
Kastade nagelsaxar, inhägnade hamnar och debatter om hemlig avlyssning. Mycket har hänt i Sverige efter terrorattackerna i USA för fem år sedan.
– 11 september har fått stora följder inte bara polisiärt utan i hela samhället, säger Michael Lundström, på Säpo.
Före den 11 september 2001 var det ovanligt att människor ringde till polisen och berättade att de sett en misstänkt terrorist. Nu händer det med jämna mellanrum, framförallt när det inträffat ett terrordåd i Europa.
– Tipsen ökar markant när det hänt något. Någon kan ha uppfört sig underligt under en flygning, eller på en tågstation. Eller så har man sett fordon stå övergivna, berättar Michael Lundström.
Han arbetar med Säpos samverkansgrupp mot terrorism som består av elva olika myndigheter. Gruppen skickar bland annat hotbildsrapporter till regeringen varannan vecka.
– Terrorfrågorna kom upp på agendan på ett helt annat sätt efter den 11 september. Arbetet har blivit mer intensivt, säger Michael Lundström.
Hetaste lagen uppskjuten
Polis och domstol har också fått en rad nya lagar i kampen mot terrorismen. Många av dem är EU-beslut. Det mest omfattande gör att även lättare brottslighet kan ge livstidsfängelse om den ses som terroristbrott. En omdiskuterad lag som tillåter buggning och postkontroll för att förhindra brott är också på gång. Riksdagen har dock skjutit upp beslutet till nästa år.
– Det finns ett tryck på att gripa in tidigt. Helst ska man bestraffa innan brottet begås, säger Petter Asp, professor i straffrätt vid Uppsala universitet.
Det förebyggande arbetet är också i fokus när det gäller transporter. Flyget har länge haft internationella säkerhetsregler, men det har saknats för sjötrafik. De senaste åren har hamnarna fått nya föreskrifter om kontroll och övervakning av både gods och passagerare. Hamnområdena ska också hägnas in och bara vara tillåtna för behöriga.
När det gäller buss- och tågtrafik har säkerhetsreglerna inte förändrats särskilt mycket, men terrorhotet har ändå påverkat SJ och Storstockholms lokaltrafik (SL). Bolagen har numer täta kontakter och ett nära samarbete med polisen.
Oron märks inte
– Vi är väl mer medvetna och vaksamma i dag, säger Johan Hedenfalk, säkerhetschef på SL.
Trots att bussar och tåg helt saknar kontroll av passagerare och bagage har han inte märkt någon ökad oro hos resenärerna. Däremot tror han att de är mer vaksamma. Det tror Michael Lundström på Säpo gäller folk i allmänhet.
– Den 11 september 2001 blev terrorismen verklig för de flesta. Det blev ett startskott för mycket och vad som händer i framtiden återstår att se, säger han.
FAKTA: Närmare 3.000 döda den 11 september 2001
• Fyra amerikanska inrikesflygplan kapades och kraschades på morgonen lokal tid. Två av planen flög in i tornen på World Trade Center i New York, så att byggnaden kollapsade. Ett plan flögs in i försvarshögkvarteret Pentagon. Det sista planet störtade på ett fält i Pennsylvania, troligen på väg till regeringsbyggnaden Kapitolium eller Vita huset.
• Närmare 3.000 människor omkom i dåden varav ungefär 2.600 befann sig i World Trade Center när tornen kollapsade.
• Terrorattacken utfördes av 19 kapare som var beväpnade med mattknivar. Det militanta muslimska nätverket al-Qaida anses ligga bakom attackerna. En person dömdes
i USA i maj i år till livstids fängelse för direkt inblandning i attentaten.
Läs också: reportaget "Uppgift: Förhindra kapningar"