Facket vill ha en ett märke på krogdörrarna som visar att krogpersonalen har schysta avtal. Företagarna säger att märkningen redan finns.

Hotell- och restaurangfacket har tillsatt en arbetsgrupp, Operation krogmedvetande, som ska ta fram förslag till en märkning av krogar. Resultatet ska bli ett tydligt klistermärke som kan guida de gäster som vill äta på ställen där personalen har det bra.

– Den märkningen finns redan, säger Sveriges Hotell- och restaurangföretagares vd Mats Hult, och hänvisar till Sveriges hotell- och restaurangföretagares eget märke. Det betyder i praktiken att kollektivavtal gäller. Men med detta märke finns två stora nackdelar, anser Hotell- och restaurangs förbundsordförande Ella Niia.

– Dels har vi ju 5.000 hängavtal, säger hon.

Det är företag som inte är medlemmar i arbetsgivarorganisationen men som ändå följer de avtal som fack och arbetsgivare har kommit överens om.

– Dels måste man vara väldigt initierad för att veta vad SHR står för.

Facket tror också att staten har mycket att vinna på att vara med om en satsning på krogdekal. Frågan tas upp i branschens nyinstiftade arbetsmiljöråd som har sitt första möte under nästa vecka, nummer 24.

Läs också: Blockader sätter press på krogägare