Trots förhandlingar i ett och halvt år får Transport inte veta vilka entreprenörer Box Delivery anlitar i Stockholm. Nu kräver facket centrala förhandlingar.

– Det här tycker vi inte om. Inte i ett enda fall har Box Delivery förhandlat med oss när de anlitat en entreprenör, säger Göran Pettersson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm.
Tobias Åbonde, vd för Box Delivery, förklarar att han inte tänker prata med LO-Tidningen. I stället överväger han att anmäla tidningen till pressombudsmannen, han hävdar att en tidigare artikel är felaktig och har skadat företaget ekonomiskt. Han säger att en effekt av artikeln är att många förare riskerar att förlora sina jobb.
I ett e-brev skriver dock Tobias Åbonde att han ser positivt på ”att Transport äntligen återkommit med en tid för centrala förhandlingar”.

LO-Tidningen har tidigare berättat om villkoren för förarna som kör åt Box Delivery i Stockholm. Alla är anställda av någon entreprenör, som i sin tur har kontrakt med Box Delivery. Genomgående är att chaufförerna bara betalas med procentlön. De får 20 till 29 procent av det inkörda beloppet.
Vi kunde berätta om en förare som arbetade 13 timmar om dagen sju dagar i veckan för 20.000 kronor i månaden. Enligt Transport borde han ha tjänat 50.000 kronor plus ob-ersättning. Facket pekade också på att det var ett brott mot arbetstids- och vilotidsreglerna.

Budbojkott
Grafikernas avdelning i Stockholm slutar nu att anlita Box Delivery för sina bud.
– Även om vi inte har så mycket bud så tycker vi det är viktigt med en markering. Om ett företag bryter mot lagar och avtal sig så byter vi till något annat företag, säger Jonas Lundborg på Grafikerna.
Transport kan i dag dock inte med säkerhet hänvisa Grafikerna till någon budfirma i Stockholm.
– Det känns lite surt att det inte finns någon firma som vi kan lita på sköter sig, säger Jonas Lundborg.
Transport i Stockholm har bara fått ut namnen på en del av entreprenörerna. Box Delivery hävdar att det är en affärshemlighet vilka resten av företagen är.

Göran Pettersson hos Transport säger att företaget är skyldigt enligt medbestämmandelagen att förhandla om varje ny entreprenör,
och om Box Delivery hade gjort det skulle facket ha vetat vilka chaufförerna arbetar åt.
– Syftet är att teckna avtal med entreprenörerna. Procentlön kan vi inte acceptera. Dessutom hävdar vi att Box Delivery har ett beställaransvar. Företaget borde kolla att entreprenörerna följer lagar och har anständiga villkor, säger Göran Pettersson.
Facket har kallat fyra av entreprenörerna till förhandlingar om att teckna avtal. Om de inte skriver på kollektivavtalet kan facket tillgripa stridsåtgärder mot dem.
– Tyvärr är problemen inte isolerade till Box Deliverys förare utan de gäller i hela budbilsbranschen, säger Göran Pettersson.

Läs också: Kritiker får färre körningar