Redare vill förbättra rankning
Raketer, ammunition och krut i lasten – och fartygsägare som struntar helt i säkerheten och besättningens välbefinnande. Hur vanligt är det på världshaven?
– Det finns oseriösa aktörer. Men även transportköparna har ett stort ansvar. Det behövs ett nytt rankningssystem, säger Pia Berglund, Svensk Sjöfart.
I förra veckan belades det Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio med nyttjandeförbud i Varbergs hamn, sedan en i besättningen tipsat om missförhållanden ombord.
– Det fanns nästan ingenting att äta, dricksvattnet var slut, inga lakan, inte tillräckligt många sängar och flera i besättningen hade inte ILO:s minimilön, säger Transports ITF-inspektör Göran Nilsson.
Facket fick larmet via ett nummer som listas i informationsmaterial till sjömän. Även Sjöfartsverkets lots upptäckte brister: något var fel i manövreringen av fartygets bog.
En grundligare inspektion uppdagade mängder av problem. Bland annat ska en 380-voltskabel ha legat helt oskyddad på däck, vilket i värsta fall hade kunnat leda till en våldsam explosion, eftersom det fanns raketer och ammunition i lasten.
Fartyget ligger kvar i Varbergs hamn och har dubbats ”skräckskeppet” i svensk press. Men den turkiske ägaren Burcin Tunc menar att facken överdriver.
– Jämfört med många andra fartyg som jag känner till och som fraktar vapen och sprängmedel så är mitt fartyg i väldigt bra skick, säger han till Arbetet.
Hur vanliga är då denna sorts brister på fraktfartyg med farlig last?
– Svårt att säga, men det finns en del oseriösa aktörer utomlands, säger Pia Berglund, vd på redarföreningen Svensk Sjöfart.
– Vi är jätteglada för ILO:s sjöarbetskonvention, för den gör det enklare för besättningen att slå larm. Förra året hade vi ett liknande fall i Norrköping med ett ryskt fartyg som transporterade kärnavfall, säger Berglund.
Det bolag som chartrat Whiskey Trio heter Bow Shipping och har sitt huvudkontor i Tyskland. Via e-post meddelar bolaget att det som inhyrare ”inte är ansvarigt för besättningen, löner … och fartygets allmänna skick”. Pia Berglund tycker att de kommer för lätt undan.
– Alla skyller på rederiet. Men vad är det här för transportköpare egentligen? Det kan jag bli förbannad på. Samtidigt: I dag är det svårt att få information om sociala villkor. Jag har diskuterat det med våra fackliga partners och tror att vi behöver ta fram ett rankningssystem [av rederier] så att det blir lätt för transportköpare att göra rätt.
Erik de la Reguera
LÄS OCKSÅ:
Skandalfartygets destination okänd