Facklig protest: Ikea dumpar lastbilsförarlöner
Ikea dumpar transportlönerna, hävdar facken i Nederländerna och Belgien som gått ut i en gemensam kampanj mot den svenska möbeljätten.
Ikea i Belgien och Nederländerna använder sig av bulgariska och slovakiska förare som kör ut möbler till varuhusen.
– Det svenska företaget dumpar lönerna, hävdar Edwin Atema på det nederländska facket FNV Bondgenoten.
Upplägget är enkelt:
Ikea i Nederländerna och Belgien anlitar transportföretaget Gilbert de Clercq. Företaget anställer främst bulgarer och slovakier som kör ut möbler från Ikeas centrallager – i nederländska staden Oosterhout och belgiska Genk – till butikerna.
Många av förarna tjänar 414 euro i månaden innan skatt, vilket kan jämföras med den belgiska lönen som ligger kring 2 000 euro. De utländska förarna som sover i sina lastbilar stannar kring sex veckor i Belgien och Nederländerna. Facken har stött på förare som stannat längre.
– Vi har träffat på en förare som sovit i sin lastbil i mer än nio månader. Ikea bidrar till lönedumpning, säger Edwin Atema.
EU-regler gör att det är tillåtet för utländska förare att ta tre körningar inom en vecka i ett annat land. Det kallas cabotagetrafik.
Det företag Ikea anlitar använder sig av ett upplägg där förare med bulgariska eller slovakiska löner börjar med tre körningar i exempelvis Nederländerna. Därefter tar de sig över gränsen till Belgien och gör tre körningar för att sedan återvända till Nederländerna och jobba.
Det nederländska facket FNV Bondgenoten och belgiska BTB-ABVV België rasar mot upplägget och drog i förrgår, torsdag, igång en kampanj mot Ikea.
Facket delade ut flygblad till kunderna utanför Ikeas varuhus i både Belgien och Nederländerna. Dessutom har 7 000 protestmejl skickats till Ikea där de uppmanas sluta dumpa lönerna. På det internationella transportfacket ITF, som just nu har sin kongress i Bulgarien, uttalas ett stöd för kampanjen mot Ikea.
I Sverige är också möbeljättens metoder kända sedan tidigare.
– Det Ikea sysslar med nere i Europa är en systematisk social dumpning, säger Magnus Falk på Transportarbetarförbundet.
Den svenska möbelföretaget tillbakavisar dock anklagelserna.
– Enligt våra kontroller följer våra leverantörer den gällande lagstiftningen, skriver Ikea i ett mejl till Arbetet.
De skriver också att de har höga krav på leverantörerna när det gäller löner och arbetsvillkor.
Cabotagetrafiken är en omdiskuterad fråga i EU-sammanhang. Flera fack runt om i Europa hävdar att reglerna leder till lönedumpning. Ingen vet egentligen hur vanligt det är med cabotagetrafik eftersom den inte registreras någonstans.
Inom EU-kommissionen glunkas det om att göra en översyn av reglerna under hösten.