”Facket blir bakbundet”
Ett förhandsavgörande från EU-domstolen visar att bekvämlighetsflaggade fartyg kan dra nytta av den fria rörligheten inom EES-området. Det öppnar för att rederier kan flagga ut fartyg och kringgå arbetsrätten, anser fackliga företrädare.
I början av 2000-talet riktade först Transport och sedan Seko blockader mot det Panamaflaggade fartyget Sava Star när det lade till i svenska hamnar. Facken lyckades tvinga arbetsgivaren, det norska rederiet Fonnship, att teckna kollektivavtal för besättningen, som bestod av fyra polska befäl och två ryska matroser.
Men rederiet anser att lönerna blev alltför höga och att det var orimligt att företaget tvingades betala avgifter till facken. I en långdragen process i Arbetsdomstolen (AD) har Fonnship hävdat att kollektivavtalen var ogiltiga och att stridsåtgärderna därmed olovliga. En knäckfråga har varit vilka lagar som ska tillämpas.
2012 beslutade AD att hämta in ett förhandsavgörande från EU-domstolen – som nu har funnit att det räcker att rederiet är etablerat inom EES-området för att det ska kunna åberopa den fria rörligheten inom EES.
– Rysligt irriterande. Det här kan betyda att facket är bakbundet och rederierna fredade från stridsåtgärder, säger Annika Barning, koordinator för Internationella transportarbetarfederationen (ITF) som dock betonar att hon ännu inte har hunnit läsa EU-domstolens avgörande.
– Företaget har valt att flagga båten i Panama för att dra nytta av landets dåliga arbetsrättsliga regler och skattevillkor, och slippa undan EU:s lagstiftning, säger Dan Holke, chefsjurist vid LO-TCO Rättsskydd. Ändå har man kvar möjligheten att åberopa den fria rörligheten. Det är märkligt att man kan ha kvar alla rättigheter utan några skyldigheter.
Den fråga EU:s domstol har tagit ställning till är dock bara en liten del av det komplicerade målet. Vilken betydelse avgörandet får är än så länge svårt att säga, enligt Dan Holke. Frågan om de svenska fackens stridsåtgärder var lovliga eller inte kommer att avgöras av AD.
Fonnship har hela tiden hävdat att panamansk arbetsrätt lever upp till ILO:s konventioner och att rederiet följer internationella säkerhetsregler för sjöfarten.