Klassfrågor på Dramaten (och i radion)!

De sociala skillnaderna ökar och ett nytt klassamhälle växer fram i Sverige. Det återspeglas på svenska scener. Radioteatern och Dramaten tar tillsammans upp det svenska klassamhället.

Den 23 april ger de två teatrarna tillsammans med P1 Dokumentär ”En fråga om klass”. I Dramatens lokaler ordnas debatter, samtal och teater som tar upp  temat. Det är fri entré och programmet går att följa via radio och på webben.

– Jag är rädd att vi blivit immuna mot siffror gällande barnfattigdom, ökande klyftor, växande brottslighet och sämre skolresultat. Och samtidigt tror jag att vetskapen är viktig. För ett samhälle där vi inte vet hur den andre har det, faller isär, säger Radioteaterns chef Stina Oscarson.

Under våren har Radioteatern valt att fokusera på klass och hur det påverkar våra levnadsvillkor i en rad program.

– Teatern har länge fokuserat på att skildra den välbärgade medelklassens liv. Jag har sett otaliga pjäser om relationsproblem för medelklassen. Som konstnär tänker jag att man har ansvar att titta där andra inte tittar, att hitta andra berättelser, säger Stina Oscarson.

Dramatenchefen Marie-Louise Ekman berättar varför Dramaten samarbetar med Radioteatern:

-Vi har sedan länge kontakt med olika arbetsplatser och institutioner som vi tycker är intressanta att samarbeta med. Radioteatern finns i varje svenskt hem och är en mycket bra samarbetspartner för att nå ut till många som inte har möjlighet att fysiskt finnas på plats.

Marie-Louise Ekman menar att det är viktigt att nationalscenen Dramaten upplevs som en samlingsplats för många olika människor med många olika bakgrunder och från många olika miljöer:

-Vi skall ta upp det som människor är sysselsatta med i vår tid. Våra scener skall användas till så mycket som möjligt, när som helst på dygnet.

Radioteaterns vårtema innehåller program som en iscensättning av Kristian Lundbergs roman Yarden, klassiker som Dostojevskijs Brott och Straff och nyskrivna pjäser som ”Jag lägger mina räkningar i tvättkorgen”.

P1-Dokumentär har sänt en serie om klass och har undersökt hur klass påverkar oss i vardagen. Dramaten bjuder 27 maj – 6 juni på Bergmanfestivalen där flera samhällsgranskande föreställningar ingår och i höst sätter teatern upp Brechts ”Den goda människan i Sezuan” och två draman med feministiska teman: ”Dissekering av ett snöfall” av Sara Stridsberg och ”Town bloody hall” av Christina Ouzounidis.

Det gemensamma programmet den 23 april innehåller bland annat:

Klass som följeslagare: Författaren Eija Hetekivi Olsson skulle bli läkare men hoppade av skolan efter två veckor. Femtio år tidigare upplevde reportern Jonna Berglunds mamma, Inger Hedman, samma fattiga arbetarklass.

Frida: Frida är 25 år och har jobbat på krogen sedan hon var tonåring. Hon behöver minst tre olika timjobb för att lönen ska räcka till hyran och oroar sig för att hon snart ska vara hemlös.

Jevgenij: Takläggaren Jevgenij kommer till Sverige från Vitryssland för att tjäna pengar. En vårdag jobbar han på ett villatak i Täby. Grannen ser honom genom fönstret sedan hör hon skrik. Jevgenij ligger på marken och ryggen är bruten.

Yarden av Kristian Lundberg sänds och följs av ett samtal med rubriken ”Behövs underklassen?” med Kristian Lundberg, Stina Oscarson och regissören Jacob Hirdwall.

Palmes spöke: Ur ruinerna av det klasslösa samhället reser sig jägarna och bytet. Plötsligt är den tillbaka – klassen. Dramaten bjuder på spökjakt. Ljud från dramatiker, kommentatorsfält, poeter och en orkester blandas i en safari på liberalismens stäppmarker i regi av Nils Poletti.

 Rosemari Södergren

Arbetet Kultur

Kommentera den här artikeln