Den fina sommaren gör jobbet tufft för sommarjobbande ungdomar. Dubbelt så många har ringt till Fackets Hjälptelefon som under hela sommaren förra året. Och en arbetsgivare sticker ut.

– Känslan är att det är hårdare i år och det bygger jag på de samtal vi får in, säger Stefan Gradin, ansvarig för fackets hjälptelefon på LO.

Han berättar att fackliga företrädare hittills i år pratat med 23 000 unga. Och till hjälptelefonen har i år drygt 2 000 ringt och under hela förra året hörde strax över 1 000 av sig.  Jämfört med för några år sedan har telefonsamtalen minskat kraftigt och förklaringen till det är att svaren på de vanligaste frågorna finns på hjälptelefonens hemsida. Och det betyder att det är de som har mer komplicerade frågor som ringer.

– Jag tror att trycket har ökat i år för att det är en så fin sommar. Sommarjobben finns i stor utsträckning på caféer, småbutiker och kiosker, säger Stefan Gradin.

Till de vanliga frågorna hör gratis provjobb och undringar om hur man säger upp sig. Och de riktigt tunga ärendena handlar om trakasserier och diskriminering.

Många går med på för mycket för att de så gärna vill ha jobb. Det kan vara att jobba gratis eller dålig arbetsmiljö med exempelvis tunga lyft. Konkurrensen är hård om sommarjobben och till det bidrar att många arbetslösa försöker få sommarjobb.

Drygt 20 personer som sommarjobbar på Ölands djurpark har hört av sig. Det motsvarar cirka tio procent av dem som sommarjobbar där.

– Det handlar ofta om långa arbetspass. Och att de inte får kopior på anställningsavtalet, vilket gör att facket får jättesvårt att driva något vidare eftersom det är oklart vad och hur mycket de ska göra, säger Stefan Gradin.

Lasse Davoust, konsult med ansvar för personalfrågor på Ölands djurpark, säger att ingen sommarjobbare arbetar utanför parkens öppettider mellan 11 och 18.

– Jag har gjort kopior av avtalen och meddelat samtliga att de finns att hämta. Jag har väl sju kvar här. Då kanske det snarare handlar om bristande intresse för att hämta upp dem.

Runt 20 personer har också ringt om trakasserier. I första hand handlar det om etniska och sexuella trakasserier. En stor del av dem som ringer vill bara ha stöd och få bekräftat att det inte är i sin ordning att exempelvis en chef säger eller gör på ett visst sätt. Stefan Gradin berättar att bara fyra av dem som ringt om trakasserier vill gå vidare och ställa arbetsgivaren till svars.

Göran Jacobsson
Sandra Lund