Parterna i tågkonflikten träffade medlarna vid 19-tiden på onsdagen. Kort därpå sade Seko ja till medlarbudet.

Almegas besked dröjde — och under kvällen var det ännu oklart hur besvärligt resandet i midsommar blir.

I förra veckan sade arbetsgivarorganisationen Almega ja medan fackförbundet Seko avvisade ett första medlarbud.

Nu blev det ja från Seko.

– Det innehöll en hel del som tillgodosåg våra krav när det gäller timanställningar och tillsvidareanställningar, sade Janne Rudén till TT vid 19-tiden.

Han uppger att de strejkvarsel som lagts haft betydelse för hur detta andra medlarbud såg ut.

– Men vi är inte framme förrän motparten har svarat.

I avvaktan på Almegas svar ville Rudén inte kommentera detaljerna i budet. Skulle Almega svara nej ligger Sekos varsel kvar oförändrade. Då riskerar konflikten att kraftigt utvidgas med sympativarsel från en rad LO-förbund.

Konflikten startade den 2 juni då Seko tog ut medlemmar vid Öresundstågen och Snälltåget i strejk. Sedan tisdagen omfattar strejken också Kustpilen i Småland och Östergötland.

Seko har varslat om upptrappning natten till midsommarafton vilket hotar att stoppa all pendeltågstrafik i Stockholm samt Krösatågen i Småland. Därtill ligger ett varsel om att utvidga strejken till godsterminaler i Göteborgsområdet den 27 juni.

Konflikten gäller fackets krav dels på ett tak för hur långt Veolia och andra tågentreprenörer får bemanna tågen med timanställda, dels på att timanställda ska erbjudas tillsvidareanställning då de har jobbat i ett år.

Veolia sade tidigare i år upp över 250 anställda lokförare och tågvärdar på Öresundstågen med möjlighet för dem att söka jobben igen, men enligt Seko med betydligt sämre villkor.

Fortsätter konflikten berörs hundratusentals människor. I Skåne, Halland och Blekinge får Öresundstågens drygt 75 000 dagliga resenärerna välja andra alternativ. I Stockholm hotar smärre kaos. Enligt SL som ansvarar för kollektivtrafiken har man normalt omkring 300 000 påstigningar på pendeltågen. Sommartid går siffran ner till 180 000.

Därtill hotar konflikten Göteborgs hamn, Sveriges överlägset största, där nästan 30 procent av Sveriges utrikeshandel passerar. En mycket stor del av godset går till och från hamnen på tåg.