Biljettkontrollanterna i tunnelbanan förlorade jobbet när de påtalade fusk. När de ville gå i avtalspension i stället för att bli arbetslösa fick de nobben. Nu stämmer Seko företaget Securitas i Arbetsdomstolen.

För ett år sedan blev Securitas av med uppdraget att kontrollera biljetter i tunnelbanan åt Stockholms lokaltrafik (SL). Kontrollanterna hade larmat om att de uppmanats att fuska med kontrollerna. De förlorade sedan sina jobb när SL gjorde en ny upphandling av kontrollerna, vilket Arbetet tidigare berättat om.

Tre av kontrollanterna ansökte förra hösten om att få gå i tidig pension i stället för att bli arbetslösa. De hade fått behålla rätten att gå i pension vid 63 års ålder från tidigare arbetsgivare, bland annat SL, när de gick över till Securitas för att företaget tog över biljettkontrollen.

SL garanterade i ett avtal med Securitas att stå för kostnaden om någon ville sluta tidigare, men när de tre ansökte om pension fick de nobben.

Enligt den stämningsansökan Seko lämnat till Arbetsdomstolen var det SL som sade ifrån med motiveringen att rätten till tidig pension bara gäller dem som slutar exakt på 63-årsdagen. De anställda måste också, enligt avtalet, anmäla pensionsavgången tre månader i förväg, och eftersom Securitas förlorat uppdraget var de inte längre biljettkontrollanter hos företaget på den tänkta pensionsdagen.

Seko anser att det inte spelar någon roll. Enligt facket är avtalet är tydligt. Kontrollanterna borde ha fått sin pension, och därför stäms nu Securitas i Arbetsdomstolen.

– Det är ett konstigt fall. Securitas har bara lyssnat på SL, och det är egentligen SL vi är arga på, men det är bara Securitas som vi kan stämma, eftersom det är dem vi har avtal med. Sedan är det upp till Securitas hur de vill lösa det med SL, säger Christer Carlsson, ombudsman på Seko.

Han tycker att SL:s agerande visar tydlig dubbelmoral. Först har företaget krävt att de anställda ska få behålla sin pensionsrätt vid 63 års ålder i upphandlingen. Sedan vägrar SL att betala när de ville utnyttja rätten. Det är extra upprörande eftersom de anställda hamnade i situationen från början för att de visade civilkurage, säger han.

– De borde ha fått en belöning, eller åtminstone en blomma, av SL för att de rapporterade om fusk som kostade företaget och skattebetalarna stora pengar. I stället straffas de ut och får inte ens den pension de har avtal om.

Securitas vill inte kommentera stämningen. Ronny Fredriksson, förhandlingschef, säger att företaget vill invänta rättsprocessen. Han styrker dock fackets uppgifter att det är SL som stått för själva rättstolkningen, och att företaget följt SL:s beslut för att de inte fått ekonomisk ersättning för pensionerna.

Inte heller SL vill diskutera fallet. Företagets pressekreterare Jesper Pettersson säger att SL inte är part i målet och därför avböjer att kommentera i nuläget.

Två av de tre biljettkontrollanterna blev uppsagda från Securitas i mars i år på grund av arbetsbrist. Den tredje fick anställning hos det företag som tog över kontrollen i tunnelbanan. Seko kräver nu att de får ett allmänt skadestånd på 150 000 kronor var, och att facket får 300 000 kronor för kollektivavtalsbrottet. Förbundet ska eventuellt också kräva att medlemmarna får ekonomiskt skadestånd för den uteblivna pensionen.