När Somalia kollapsade 1991 fanns inte längre någon stat som kunde bevaka den 400 mil långa somaliska kusten. Trålare från Asien och Europa började fiska obegränsat i området och förstörde fisket för de lokala fiskarna.

I det läget började somaliska krigsherrar spela kustbevakning och ta ut beskyddarpengar av de utländska fartygen, enligt historikern Stefan Amirell. De drev in pengarna med vapen. Så småningom spillde verksamheten över även på handelsfartygen.

Men sjöröveriet har mer komplexa orsaker än så, betonar Stefan Amirell. De stora mängder vapen som USA och Sovjetunionen pumpade in i Somalia och grannländerna under kalla kriget skapade en grogrund för våldet. En annan pusselbit är att den italienska maffian har utnyttjat de laglösas somaliska vattnen för att dumpa farligt avfall, något som inte utretts grundligt.

Farvattnen utanför Somalia hör till världens mest trafikerade områden. Om sjötransporterna från Asien till Europa måste runda Afrika i stället för att ta genvägen genom Suezkanalen skulle de förlängas en vecka. Flera rederier överväger ändå att lägga om sina rutter. Piratverksamheten påverkar redan oljepriset.