Nej, det blir inga fler mediesatsningar från LO:s håll. Miljonerna från försäljningen av Aftonbladet satsas på att bevara det som redan finns.

När LO sålde sin aktiemajoritet i Aftonbladet för sex år sedan till norska Schibsted hette det att pengarna skulle användas till satsningar på såväl nyhetsförmedling som opinionsbildning.

Senast 2011 gick LO:s dåvarande ordförande Wanja Lundby-Wedin ut och sa att intäkterna skulle samlas i ett ”möjlighetskapitalbolag” som skulle ge startkapital till den som ville driva samhällsdebattenåt vänster. 150 miljoner skulle finnas i bolaget.

Skärmavbild 2015-11-12 kl. 10.52.04Exakt vad försäljningen av aktieinnehavet i Aftonbladet gav skulle offentliggöras ”senare”. Nu visar det sig att ”senare” inte kommer att inträffa.
– Det är en väl förborgad hemlighet enligt affärsöverenskommelsen, säger Kjell Ahlberg, ekonomichef på LO.

Satsningarna då? Sajterna Dagens Arena och Politism har fått några miljoner vardera. Kjell Ahlberg räknar också med LO Mediehus som en satsning, ett bolag som bildades i år dit Arbetet, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Kommunalarbetaren och Sekotidningen hör.
– LO:s ekonomi är ju vikande på grund av att medlemsantalet sjunker. I och med mediehuset får vi mer journalistik för pengarna. Vi effektiviserar genom olika samarbetsfördelar i stället för att spara på journalistiken, vilket vi förr eller senare hade behövt göra annars.

Någon särskild mediefond har aldrig funnits. Däremot ett bolag, LO Media AB, men det har nu bytt namn till Bantorget förvaltning AB. Inga särskilda mediepengar eller satsningar i sikte med andra ord.
– Nej, inte som det ser ut nu, säger Kjell Ahlberg.

Är det viktigt att fackförbunden finansierar journalistik?
– Absolut. Om det inte finns någon som betraktas som objektiv bevakare av våra områden blir allt bara partsinlagor. Det kommer aldrig att betraktas med samma grad av allvar som en oberoende journalistik kan göra.

LÄS OCKSÅ:

Nya tider för fackets tidningar

Debatt: Socialbidragsnivåer gör att duktiga frilansare slutar